Bøger, som nævner Forbrugeraftaleloven § 12

Bemærk, at § 12 blev ændret efter bogens udgivelsesdato. Se i forarbejderne til § 12, om det har en betydning.

Oplysning om, at forbrugeren påtager sig en betalingsforpligtelse. Forbrugeraftalelovens § 12

- Side 41 -

...reglerne om den erhvervsdrivendes oplysningspligt.2222. Den erhvervsdrivendes tilsidesættelse af kravene i forbrugeraftaleloven § 12 kan endvidere sanktioneres offentligretligt efter markedsføringslovens bestemmelser, jf. ovenfor i afsnit 2.1. Se nærmere om forbrugeraftalelovens § 12 Susanne Karstoft: Forbrugeraftaleloven med kommentarer (2018) s. 350 ff.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 42 -

...Forbrugerombudsmandens opfattelse, at fremgangsmåden var i strid med vildledningsforbuddet i den tidligere markedsføringslovs § 3. Forbrugerombudsmanden gjorde endvidere den erhvervsdrivende opmærksom på, at aftalen var ugyldig, hvis acceptknappen var forsynet med ordet »Deltag«, sml. forbrugeraftalelovens § 12 og § 8, stk. 1, nr. 1, 5, 6, 17 og 18.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...2, ikke kunne indhentes ved forbrugerens accept af en hjemmesides brugervilkår. Derudover var det uklart formuleret, at forbrugerens fortrydelsesret bortfaldt på det tidspunkt, forbrugeren indsendte sine oplysninger til virksomheden. Forbrugerne kunne derfor ikke anses for at have givet afkald på deres fortrydelsesret, jf. herom nedenfor i afsnit 3.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 43 -

...lyset af såvel den anvendte tekst som typografi – opfyldte kravene. Det var Forbrugerombudsmandens opfattelse, at det på hjemmesiden tydeligt var oplyst, dels at man skulle være medlem af bogklubben for at kunne købe til de angivne priser, dels at man samtidig med et bogkøb tegnede et løbende medlemskab af klubben, hvis man ikke allerede var medlem.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...hjemmeside, der ikke er indrettet i overensstemmelse med kravene i e-handelsloven, eller som (på andre måder) ikke er indrettet i overensstemmelse med markedsføringslovens krav, f.eks. fordi der foreligger vildledning efter markedsføringslovens § 6, stk. 1, kan efter omstændighederne tilsidesættes som ugyldigt efter aftalelovens § 36 eller § 38 c (om

Læs på Jurabibliotek



Uopfordret fremsendelse eller udførelse af ydelser

- Side 55 -

...leverer ydelser på trods af, at han ikke kan godtgøre, at der er indgået en aftale med forbrugeren, at en indgået aftale kan tilsidesættes som ugyldig,4949. F.eks. efter almindelige aftaleretlige regler, forbrugeraftalelovens § 12, stk. 2, eller forbrugeraftalelovens § 5. eller at forbrugeren har udnyttet sin fortrydelsesret eller har opsagt aftalen.

Læs på Jurabibliotek