- Side 46 -
...opkræve et gebyr el.lign. af forbrugeren ved kontraktens ophør, at forbrugeren er oplyst herom, inden aftalen indgås, jf. forbrugeraftalelovens § 8, stk. 1, nr. 5. Har den erhvervsdrivende ikke givet forbrugeren oplysning om sådanne omkostninger eller andre udgifter mv., er forbrugeren ikke forpligtet til at betale omkostningerne mv., jf. § 9, stk. 3.
- Side 47 -
...er indgået ved anvendelse af en standardformular, skal aftalen i henhold til forbrugeraftalelovens § 28, stk. 3, indeholde en bestemmelse, som tydeligt angiver, med hvilket varsel og i givet fald fra hvilket tidspunkt aftalen kan opsiges af forbrugeren. Bestemmelsen må ikke være uforenelig med forbrugerens ret til opsigelse efter § 28, stk. 1 og 4.
(...)
Også minimumsvarigheden af abonnementsaftalen skal oplyses inden aftalens indgåelse, jf. § 8, stk. 1, nr. 18. Forbrugeraftalelovens § 28, hvorefter der
- Side 52 -
...der f.eks. den 3. marts indgået en aftale om løbende levering af ydelser, kan aftalen opsiges den 3. august, men opsigelsen får først virkning fra udgangen af september måned, dvs. at aftalen betragtes som opsagt knap 7 måneder efter indgåelsen. Om forbrugeraftalelovens § 28 se Susanne Karstoft: Forbrugeraftaleloven med kommentarer (2018) s. 567 ff.
(...)
- Side 53 -
...(bekendtgørelse nr. 715 af 23. juni 2011 om udbud af elektroniske kommunikationsnet og -tjenester) en maksimal bindingsperiode på 6 måneder for ikke-erhvervsdrivende abonnementer, herunder for bindinger i form af sim-lås på telefonen el.lign. Forbrugeraftalelovens § 28, stk. 1, finder heller ikke anvendelse på aftaler, som alene vedrører varer eller tjene-