- Side 111 -
...forbudt ifølge forbrugeraftalelovens § 4, stk. 1, der er sanktioneret ved såvel ugyldighed som bødestraf, jf. §§ 5 og 34, og i samme omfang kan markedsføringsloven synes mindre interessant. Forbrugeraftalelovens forbud gælder dog kun forbrugeraftaler og gør i § 4, stk. 2, undtagelse for bl.a. bøger, aviser, forsikringer og redningskorpsabonnementer.
(...)
- Side 112 -
...Højesteret tilsluttede sig, at fremgangsmåden »for så vidt [er] egnet til at modvirke nogle af de beskyttelseshensyn, som ligger bag forbuddet i dørsalgslovens § 2« (nu forbrugeraftalelovens § 4), men fandt alligevel ikke, at der »i det foreliggende tilfælde« var »tilstrækkeligt« grundlag for at anse fremgangsmåden for stridende mod god markedsføringsskik.
- Side 123 -
...henvendelse eller personlig henvendelse til en forbruger på dennes bopæl m.v., i MFL § 10 findes en særlig regulering af uanmodet henvendelse til bestemte aftagere (»direct marketing«, »spam« m.v.) og i bilag 1 til markedsføringsloven er visse utilbørligt aggressive henvendelser til en forbruger direkte blevet sortlistet, således at de altid er forbudte.
- Side 128 -
...litra 11, som kræver en »frivillig, specifik, informeret og utvetydig viljestilkendegivelse«. Det må også antages at svare til det krav om »forudgående anmodning«, der opstilles i forbrugeraftalelovens § 4, stk. 1, som betingelse for lovligheden af en kommerciel henvendelse, der sker telefonisk eller på et sted, hvortil der ikke er almindelig adgang.
- Side 134 -
...Reglen i MFL § 10, stk. 4, indebærer imidlertid yderligere, at forbrugerne har mulighed for at frabede sig telefoniske henvendelser af den type, som ifølge forbrugeraftalelovens § 4, stk. 2, er undtaget fra forbuddet mod uanmodet henvendelse i samme lovs § 4, stk. 1 (telefonsalg af bøger, aviser, blade, forsikringer samt abonnement på redningstjeneste).