Bøger, som nævner Forbrugeraftaleloven § 4

Uanmodet henvendelse ved brug af elektronisk post mv.

- Side 523 -

...markedsføring, medmindre den pågældende har givet sit forudgående samtykke hertil. Inden der gives samtykke, skal den pågældende oplyses om, at samtykket kan trækkes tilbage. Det samtykke, der kræves for lovlig henvendelse, er defineret i markedsføringslovens § 2, nr. 14, som enhver frivillig, specifik, informeret og utvetydig viljetilkendegivelse.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...forbrugeraftalelovens § 4 en »opt in‑model«, hvor den pågældende forudgående aktivt skal have anmodet om henvendelsen – enten på eget initiativ, eller ved at den erhvervsdrivende retmæssigt har indhentet den pågældendes samtykke. Hvis den pågældende har givet samtykke, skal den erhvervsdrivende give mulighed for let og gebyrfrit at tilbagekalde samtykket.

Læs på Jurabibliotek

(...)

I modsætning til forbrugeraftalelovens § 4 gælder markedsføringslovens § 10, stk. 1, uanset om modtageren er erhvervsdrivende, offentlig myndighed eller forbruger, og uanset om modtageren er en fysisk eller juridisk person.

Læs på Jurabibliotek