- Side 70 -
...benyttes. Metoden, som den erhvervsdrivende typisk benytter, er, at der udsendes en meddelelse til alle kunder, hvor der gøres opmærksom på ændringerne, og hvor kunden accepterer ændringerne ved at fortsætte betalingen. Metoden godtages dog ikke altid, og aftalevilkåret kan efter omstændighederne være urimeligt og dermed ugyldigt, jf. ovenstående.
(...)
- Side 72 -
...aftalebinding, jf. markedsføringslovens § 3. hvor det netop fremgår, at forbrugeren vederlagsfrit kan beholde varer, som erhvervsdrivende sender uden forudgående anmodning, og det ikke skyldes en fejl. Hvis den erhvervsdrivende udfører en tjenesteydelse uden forbrugerens forudgående anmodning, kan forbrugeren ikke blive forpligtet til at betale vederlag herfor.
(...)
...forbrugeren aktivt skal fortsætte betalingen, vil der i højere grad være sikkerhed for, at forbrugeren har taget stilling til, om de ændrede vilkår accepteres. Hvis der blot er tale om en automatisk betaling, sikres denne stillingtagen ikke. På den baggrund må automatisk betaling via betalingsservice ikke alene kunne udgøre en accept af den ændrede aftale.