Bøger, som nævner Forbrugeraftaleloven § 8

Bemærk, at § 8 blev ændret efter bogens udgivelsesdato. Se i forarbejderne til § 8, om det har en betydning.

- Side 114 -

Også forbrugeraftalelovens § 8, stk. 1, nr. 3, pålægger den erhvervsdrivende at oplyse »hvor det er relevant, identitet og den fysiske adresse på den erhvervsdrivende, som der handles på vegne af«. Se tilsvarende forbrugeraftalelovens § 14, stk. 1, nr. 7 (om fjernsalg af finansielle tjenesteydelser).

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 117 -

...erhvervsdrivendes forretningssted eller ved fjernsalg. Herefter skal oplysninger, som den erhvervsdrivende har pligt til at give forbrugeren, »afgives på dansk, såfremt den erhvervsdrivende har markedsført den pågældende vare eller tjenesteydelse på dansk, medmindre forbrugeren giver sit udtrykkelige samtykke til at modtage oplysningerne på et andet sprog«.

Læs på Jurabibliotek



E-postadresse, postadresse mv. § 7, stk. 1, nr. 3

- Side 119 -

Forbrugerrettighedsdirektivets artikel 6, stk. 1, litra c, har (i hvert fald frem til gennemførelsen af direktiv 2019/2161/EU i dansk ret) været implementeret i forbrugeraftalelovens § 8, stk. 1, nr. 2 og 3.

Læs på Jurabibliotek



- Side 124 -

...samlede udgifter pr. afregningsperiode, hvor der er tale om tidsubestemte aftaler eller abonnementsaftaler, herunder de samlede månedlige udgifter, hvor der er tale om tidsubestemte aftaler eller abonnementsaftaler, der betales med et fast beløb, eller, hvor de samlede udgifter ikke kan udregnes på forhånd, oplysning om, hvordan prisen skal udregnes«.

Læs på Jurabibliotek

(...)

Retsvirkningen af, at den erhvervsdrivende ikke har givet oplysninger i overensstemmelse med forbrugeraftalelovens § 8, stk. 1, nr. 5 og 6, er, at forbrugeren ikke er forpligtet til at betale disse omkostninger eller udgifter, jf. § 9, stk. 3.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 125 -

...markedsføring/udstilling af den erhvervsdrivendes produkter på en hjemmeside el.lign., gælder oplysningspligten i forbrugeraftalelovens § 8 ikke, og der påhviler ikke den erhvervsdrivende en ubetinget pligt til at oplyse om priser efter e-handelslovens § 8 (men undertiden efter markedsføringslovens § 6, stk. 2, om »købsopfordringer«), jf. nærmere ovenfor i teksten.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...gives, »inden der indgås en aftale om en vare eller en ikke-finansiel tjenesteydelse«. For så vidt angår aftaleindgåelse via hjemmesider på internettet, skal der dermed gives f.eks. prisoplysninger senest på bestillingssiden, jf. FT 2013-14, tillæg A, L 39 s. 60 og Betænkning nr. 1540/2013 om gennemførelse af direktivet om forbrugerrettigheder s. 166 f.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...forbrugerrettigheder s. 166, FT 2013-14, tillæg A, L 39 s. 59 f. og FT 2016-2017, tillæg A, L 40 s. 27 og 54 og ovenfor om begrebet »købsopfordring« i markedsføringslovens § 2, nr. 10. Markedsføringslovens bestemmelser fører i vid udstrækning til, at tidspunktet for, hvornår oplysningerne skal gives, fremrykkes i forhold til, hvad der følger af forbrugeraftaleloven.

Læs på Jurabibliotek



- Side 139 -

...ordrebekræftelse til forbrugeren på et »varigt medium« som defineret i forbrugeraftalelovens § 3, nr. 5. Ordrebekræftelsen skal indeholde de oplysninger, der fremgår af forbrugeraftalelovens § 8, stk. 1. Om tjenesteyderens pligt til at give tjenestemodtageren en ordrebekræftelse se også e-handelslovens § 12, stk. 1, jf. bemærkningerne i afsnit 1 til § 12.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...andet sprog. Er der tale om fjernsalg af en finansiel tjenesteydelse over landegrænser, påhviler det i henhold til forbrugeraftalelovens § 14, stk. 1, nr. 14, den erhvervsdrivende at oplyse om, på hvilket sprog aftalevilkårene og forhåndsoplysningerne gøres tilgængelige, og på hvilket sprog leverandøren påtager sig at kommunikere i aftaleperioden.

Læs på Jurabibliotek



- Side 149 -

...vedtagelse eller forbrugeraftalelovens § 8 indebærer dog, at vilkårene nødvendigvis skal kunne »oplagres og gengives«. Det kan formentlig ikke anses for et krav efter e-handelslovens § 11, stk. 2, at kontraktsvilkårene – allerede før aftalen er indgået – skal kunne oplagres og gengives af tjenestemodtageren, jf. også lovforarbejderne (FT 2001-02, 2. sam-

Læs på Jurabibliotek



- Side 156 -

...erhvervsdrivende allerede har givet oplysningerne på et varigt medium. Retsvirkningen af, at den erhvervsdrivende tilsidesætter sin oplysningspligt i henhold til § 13, er, at forbrugerens fortrydelsesret forlænges, og at forbrugeren ikke hæfter for en eventuel værdiforringelse af varen ved udnyttelse af en fortrydelsesret, jf. § 19, stk. 3, og § 24, stk. 5.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 157 -

...e-handelsloven), og en e-mail med de oplysninger, der kræves i henhold til forbrugeraftaleloven (eller et link til en hjemmeside med oplysningerne), eller 3) tjenesteyderen/den erhvervsdrivende kan sende en e-mail med en ordrebekræftelse (jf. e-handelsloven) og en papirfølgeseddel med de oplysninger, som fremgår af forbrugeraftaleloven, sammen med en fysisk vare.

Læs på Jurabibliotek