Bøger, som nævner Forbrugerklageloven § 2

Forbrugeraftaleloven (1. udg.)
Forfattere: Susanne Karstoft
Udgivelsesdato: 23. maj 2018
DJØF Forlag

Formidlingsreglen. § 2, stk. 3

- Side 98 -

...for mangler ved bilen, idet den erhvervsdrivende umiddelbart afviste forbrugerens reklamation over fejl på bilen. Den omstændighed, at forbrugeren ikke på købstidspunktet vidste præcis, hvem der havde sat bilen til salg, ændrede ikke i sig selv på nævnets vurdering. Forbrugerklagenævnet udtalte, at det på baggrund af de opregnede momenter var nævnets

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 99 -

...køber, jf. nu forbrugerklagelovens § 2, stk. 1. (Nævnet bemærkede, at uanset at der var tale om en handel mellem to private, medførte det forhold, at salget var formidlet af en erhvervsdrivende, at tvisten mellem den ikke-erhvervsdrivende køber og den ikke-erhvervsdrivende sælger skulle afgøres efter købelovens ufravigelige regler om forbrugerkøb).

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 100 -

...over, at forhandleren ikke var bundet af aftalen. Hertil kom, at forhandleren efter aftalens indgåelse ved sin adfærd (ved at tage imod reklamation og afhjælpe mangler) havde givet forbrugeren en berettiget forventning om, at indsigelser i anledning af købet kunne rettes mod forhandleren som sælger af bilen, jf. nærmere om dette spørgsmål nedenfor.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 101 -

...af en aftale indgået mellem en forbruger og en erhvervsdrivende i forbindelse med køb af en vare eller en tjenesteydelse«. Forbrugerklagenævnet kan med andre ord kun materielt behandle klager, som indgives af forbrugere, såfremt det lægges til grund, at forbrugerens medkontrahent er en erhvervsdrivende, dvs. hvis der foreligger en »forbrugeraftale«.

Læs på Jurabibliotek