- Side 94 -
...blev afvist fra erhvervspraktik af Magasin, fordi hun bar tørklæde, godtgørelse i medfør af forskelsbehandlingslovens § 7, jf. §§ 2 og 3. Her benytter landsretten et meget bredt arbejdstagerbegreb, der inkluderer skolebørn i visse situationer. Man kunne være nået samme resultat alene ved at henvise til forskelsbehandlingslovens § 7, jf. § 3, stk. 2.
- Side 113 -
...under den udtrykkelige tilkendegivelse fra SAS' side, at der i givet fald ville ske regulering med tilbagevirkende kraft, at piloterne alle var bekendt med drøftelserne med CAU, og at de alle efter opmandskendelsen var blevet stillet, som om SAS løbende havde betalt pensionsbidrag. Højesteret frifandt herefter SAS for at betale godtgørelse efter § 7.
- Side 117 -
...dansk ret, og der kunne heller ikke af Mangold- og Kücückdeveci-dommene udledes et krav om godtgørelse, se om godtgørelsesproblemet nedenfor i kommentaren til § 7, hvor også Højesterets domme fra 17. januar 2014213213. U 2014.1116 H og U 2014.1119 H. om godtgørelsesproblemet ved overtrædelse af FUL § 2 a, stk. 3, i den offentlige sektor gennemgås.
- Side 126 -
...tredjedel af ’taksten’ for diskrimination af gravide, som Ligebehandlingsnævnet har taget udgangspunkt i i sin praksis om aldersdiskriminerende afskedigelser. Ligebehandlingsnævnets sekretariat søgte og fik tredjeinstansbevilling og ankede til Højesteret,234234 U 2015.1 H. der fastsatte godtgørelsen efter forskelsbehandlingslovens § 7 til 4 måneders løn.
- Side 131 -
...omfattet af forskelsbehandlingslovens handicapbegreb. Arbejdsgiveren havde ikke tilbudt hensigtsmæssige foranstaltninger til tilpasning af arbejdet og havde ikke været berettiget til at afskedige efter 120-dagesreglen. Retten tilkendte erstatning for manglende opsigelsesvarsel og godtgørelse svarende til 9 måneders løn efter forskelsbehandlingslovens § 7.
- Side 136 -
...ikke var muligt at tilbyde ingeniøren en deltidsstilling på 20 timer om ugen og samtidig leve op til kommunens mål med hensyn til serviceniveau over for borgere og virksomheder. Højesteret fandt, at kommunen ikke havde tilsidesat sin forpligtelse efter forskelsbehandlingslovens § 2 a, og at opsigelsen ikke var i strid med forskelsbehandlingsloven.
- Side 157 -
...forskelsbehandlingslovens § 5 a, stk. 3. Afskedigelsen af luftkaptajnen med henvisning til overenskomsten og Cimber Air's interne safety-regler udgjorde derfor en aldersbetinget diskrimination, jf. lovens § 2, stk. 1, og landsretten tilkendte luftkaptajnen en godtgørelse efter § 7 svarende til 9 måneders løn, idet der blev lagt vægt på grovheden af overtrædelsen.