- Side 176 -
...bestemmelse regulerer sammen med § 12, stk. 2, den danske forsvarschefs mulighed for efter bemyndigelse fra forsvarsministeren at delegere dele af sin kommando over militære styrker mv., der indsættes til løsning af internationale opgaver, til internationale organer: Stk. 1 vedrører opgaver uden for NATO-regi, hvor delegationen sker til chefen for den på-
(...)
- Side 177 -
...bemyndiges til at anvende militære magtmidler mod en fremmed stat ud over tilfælde af selvforsvar, skal Folketingets forudgående samtykke indhentes i overensstemmelse med grundlovens § 19, stk. 2.379379. Folketingstidende 2000-01 Tillæg A s. 2809. Derefter anføres følgende i bemærkningerne til forsvarslovens § 12 om delegationen af kommandobeføjelser:
(...)
- Side 179 -
...til en udenlandsk chef, herunder til NATO’s øverstkommanderende, såfremt den øvrige kommando bevares til sikring af, at anvendelsen af de danske styrker mv. sker inden for rammerne af det af regeringen (og Folketinget) vedtagne mandat, jf. Højesterets bemærkninger i Irak-sagen sammenholdt med de ovenfor citerede forarbejder til forsvarslovens § 12.
- Side 189 -
...kommandobeføjelser, jf. ovenfor i afsnit 7.1.5 og 7.1.6.2. Selv om denne udtalelse peger i retning af en anerkendelse af, at § 20 giver hjemmel til deltagelse i et supranationalt militærsamarbejde, kan udtalelsen ikke med sikkerhed tages til indtægt herfor.406406. Det samme kan siges om forarbejderne til forsvarslovens § 12, jf. ovenfor i afsnit 7.1.6.2.