- Side 551 -
...12-18 tillige skal iagttages i forbindelse med beslutninger om iværksættelse af tvangsindgreb efter retssikkerhedsloven. Sådanne tvangsindgreb vil ikke altid resultere i en afgørelsessag over for den pågældende. Med hensyn til helbredsoplysninger i sundhedssektoren findes reglerne om aktindsigt for den, oplysningerne angår, i sundhedslovens kapitel 8.
- Side 556 -
...interne arbejdsdokumenter. Som interne arbejdsdokumenter anses dokumenter, der ikke er afgivet til udenforstående. Det bestemmes videre i § 12, stk. 2, at interne arbejdsdokumenter, der afgives til udenforstående, herved mister deres interne karakter, medmindre afgivelsen sker af retlige grunde, til forskningsmæssig brug eller af andre lignende grunde.
(...)
Bestemmelsen i forvaltningslovens § 12 svarer til offentlighedslovens § 23, stk. 1, nr. 1, og stk. 2, og må forstås i overensstemmelse med disse regler. Der henvises derfor til kapitel 10, afsnit 3.4.3.1, samt om afgrænsningen af en forvaltningsmyndighed over for andre forvaltingsmyndigheder kapitel 3, afsnit 4.
- Side 558 -
Både reglen om interne dokumenter i forvaltningslovens § 12 og undtagelsen vedrørende særlige dokumenter i § 14 gælder med de begrænsninger, der følger af lovens §§ 14 a og 14 b om ekstrahering af oplysninger vedrørende sagens faktiske omstændigheder og faglige vurderinger.
(...)
- Side 559 -
...part aktindsigt i navnene på sagsbehandlerne i medfør af ekstraheringsreglen i forvaltningslovens § 14 a. Dette udgangspunkt kan kun fraviges i de formentlig ganske sjældne tilfælde, hvor oplysningen om navnene vil kunne undtages efter en af bestemmelserne om undtagelse af oplysninger i forvaltningslovens §§ 15-15 b, jf. FOB 2009 4-3 og FOB 2010 12-1.