- Side 49 -
...12, stk. 1, og § 13, stk. 1), skal foretage en konkret afvejning af offentlighedens interesse i at få udleveret miljøoplysningerne over for de interesser, der varetages ved at afslå en udlevering (konkret afvejningsregel). Den konkrete afvejningsregel gælder også for undtagelserne i 2012-forvaltningslovens § 12, stk. 1, § 14, stk. 1, og § 15, stk. 1.
- Side 50 -
Endvidere er det i lovens § 2, stk. 5, fastsat, at 1985-offentlighedslovens § 10, nr. 1-4, § 12, stk. 1, og § 13, stk. 1, nr. 6, samt 2012-forvaltningslovens § 12, stk. 1, ikke finder anvendelse på oplysninger om emissioner til miljøet, i det omfang det vil stride mod artikel 4, stk. 2, i miljøoplysningsdirektivet.
- Side 59 -
...af bl.a. miljøoplysningslovens § 2, stk. 3, hvorefter undtagelsesbestemmelserne i 2012-forvaltningslovens § 12, stk. 1 (interne arbejdsdokumenter), § 14, stk. 1 (ministermødemateriale, brevveksling med sagkyndige m.v.), og § 15, stk. 1 (oplysninger om statens sikkerhed m.v.), er underlagt miljøoplysningslovens konkrete og generelle afvejningsregler.
- Side 110 -
...en sætning om, at der efter en konkret vurdering ikke var grundlag fra at fravige udgangspunktet om, at sekretariatsindstillinger ikke var undergivet aktindsigt, ikke var forenelig med forvaltningslovens § 24, stk. 1, hvorefter afgørelser, der beror på et administrativt skøn, skal angive de hovedhensyn, der har været bestemmende for skønsudøvelsen.
(...)
...12, stk. 1, men at de omhandlede oplysninger ikke kunne undtages fra aktindsigt efter en konkret afvejning, jf. miljøoplysningslovens § 2, stk. 3. Nævnet lagde vægt på, at oplysningerne havde en ren administrativ karakter og ikke indeholdt overvejelser eller vurderinger, hvor beskyttelse af Landbrugsstyrelsens interne beslutningsproces var påkrævet.
- Side 163 -
...undtagelsesbestemmelserne i 1985-offentlighedslovens § 10, stk. 1, nr. 1-4, § 12, stk. 1, nr. 1, og § 13, stk. 1, nr. 6, samt 2012-forvaltningslovens § 12, stk. 1, ikke finder anvendelse på emissionsoplysninger, i det omfang afslag på aktindsigt strider mod direktivet. Om bestemmelsens nærmere betydning for undtagelsesmulighederne henvises til kommentaren til § 2, stk. 5.