Bemærk, at § 14 blev ændret efter bogens udgivelsesdato. Se i forarbejderne til § 14, om det har en betydning.
- Side 273 -
...og den deri anførte mulighed for at gøre oplysninger fortrolige, i Danmark er begrænset af reglerne i forvaltningsloven og offentlighedsloven om aktindsigt, og at det ved afgørelsen af, om klagers anmodning om aktindsigt skal tages til følge, derfor er afgørende, om de ønskede oplysninger er undtaget fra aktindsigt efter forvaltningslovens §§ 12-15.
- Side 284 -
Retten til aktindsigt omfatter ikke brevveksling med sagkyndige til brug i retssager eller ved overvejelse af, om retssag bør føres, jf. forvaltningslovens § 14, nr. 3 (offentlighedslovens § 10, nr. 4).
(...)
- Side 285 -
...overensstemmelse med hensynet bag forvaltningslovens § 14, stk. 1, nr. 3 (offentlighedslovens § 10, nr. 4) derfor ikke er omfattet af retten til aktindsigt, jf. også UfR 2007, side 2536 Ø. Østre Landsret udtalte sig i denne dom om rækkevidden af forvaltningslovens § 14, stk. 1, nr. 3, og fastslog, at en advokatredegørelse var undtaget fra aktindsigt.
(...)
...undergivet aktindsigt, ikke har betydning for spørgsmålet om, hvorvidt det er omfattet af undtagelsesbestemmelsen, jf. UfR 2007, side 2536 Ø, og UfR 2010, side 1253 Ø, hvor Østre Landsret lagde vægt på, at det beskyttelseshensyn, der ligger bag bestemmelsen i forvaltningslovens § 14, stk. 1, nr. 3/offentlighedslovens § 10, nr. 4, ikke herved var opgivet.
- Side 288 -
»Klageren har sendt den omhandlede e-mail til Klagenævnet. E-mailen indgår herefter i sagen hos Klagenævnet, og forvaltningslovens regler om partsaktindsigt finder derfor anvendelse. Indklagedes ret til aktindsigt er kun undtaget i det omfang forvaltningslovens §§ 12-15 finder anvendelse.