Bemærk, at § 15 blev ændret efter bogens udgivelsesdato. Se i forarbejderne til § 15, om det har en betydning.
- Side 802 -
...eller delvist fra aktindsigt. Både offentlighedsloven og forvaltningsloven bygger i denne forbindelse på et ekstraheringsprincip. Hvis dele af et dokument er omfattet af en undtagelsesbestemmelse, skal der således gives aktindsigt i resten af dokumentet, jf. bl.a. offentlighedslovens § 12, stk. 2 og § 13, stk. 2 samt forvaltningslovens § 15, stk. 2.
(...)
...1984-85, tillæg B, sp. 3088. Forvaltningslovens § 15, stk. 1 indeholder en i hovedsagen tilsvarende undtagelsesbestemmelse: »... i det omfang partens interesse i at kunne benytte kendskab til sagens dokumenter til varetagelse af sit tarv findes at burde vige for afgørende hensyn til den pågældende selv eller til andre private eller offentlige interesser«.
(...)
Også hensynet til »det offentliges økonomiske interesser, herunder udførelsen af det offentliges forretningsvirksomhed« kan begrunde en undtagelse fra aktindsigt, jf. offentlighedslovens § 13, stk. 1, nr. 5 og forvaltningslovens § 15, stk. 1, nr. 5.
- Side 803 -
...elementer i sådanne ansøgninger om prækvalifikation, der indeholder forretningshemmeligheder, herunder særlige tekniske beskrivelser eller – f.eks. i forbindelse med indsendelse af CV’er for nøglepersoner mv. – private oplysninger, som kan undtages efter offentlighedslovens § 12, stk. 1 eller § 13, stk. 1, nr. 6 eller forvaltningslovens § 15, stk. 1.
- Side 804 -
...bl.a. klagenævnets kendelse af 23. september 2005 (Sjælsø Entreprise A/S mod Statsbiblioteket i Århus), kendelse af 11. december 2005 (Jan Houlberg Instrumentering A/S mod Skatteministeriet), kendelse af 13. februar 2007 (PlantWare Holding ApS mod I/S Amagerforbrændingen) og kendelse af 17. juni 2010 (Jydsk Planteservice A/S mod Odense Kommune m.fl.).
(...)
- Side 805 -
...administreres med tilbageholdenhed. Der er således ikke grundlag for som hovedregel under en udbudssag at gå ud fra, at der ikke er ret til aktindsigt i konkurrenternes tilbud. Udgangspunktet er snarere, at der skal gives fuld indsigt i alle dokumenter, hvilket en tilbudsgiver må være indstillet på og tage højde for ved sine angivelser i tilbuddet.«
(...)
- Side 806 -
...medfør af offentlighedslovens § 12, stk. 1, nr. 2, jf. ovenfor anførte ombudsmandspraksis. Det er heri bl.a. fastslået, at en almindelig henvisning til, at konkurrenceevnen vil lide skade ved udlevering af prisoplysninger ikke er tilstrækkelig til at undtage sådanne prisoplysninger i medfør af offentlighedslovens § 12, stk.1, nr. 2.« (Min fremhævning)
Hvis et tilbud indeholder særlige tekniske beskrivelser eller andre forretningshemmeligheder, kan der også på bygge- og anlægsområdet blive tale om undtagelse fra aktindsigt i disse dele af tilbuddet, jf. offentlighedslovens § 12, stk. 1, nr. 2 og forvaltningslovens § 15, stk. 1.