- Side 350 -
I forvaltningslovens §§ 15-15 b er der opregnet en række forskellige hensyn, som kan føre til, at en oplysning ikke er undergivet aktindsigt.
(...)
Efter forvaltningslovens § 15, stk. 1, kan klagers ret til aktindsigt endelig begrænses, i det omfang klagers interesse i at kunne benytte kendskab til sagens dokumenter, findes at burde vige for afgørende hensyn til private og offentlige interesser. Forvaltningslovens § 15 indeholder en tilsvarende bestemmelse til offentlighedslovens § 30, nr. 2.
(...)
...2011.616 H har Højesteret taget stilling til anvendelsen af forvaltningslovens § 15. Sagen omhandlede en aktindsigtsbegæring fra FC Nordsjælland A/S i en sag om ulovlig støtte, jf. konkurrencelovens § 11 a. I den forbindelse havde Konkurrencestyrelsen foretaget en markedsundersøgelse, der involverede en række spørgeskemaer udfyldt af flere konferen-
(...)
- Side 351 -
...leje (forpagtningsafgift) ikke oplyses til FC Nordsjælland«. Højesteret fandt, at FC Nordsjælland trods udeladelsen i fornødent omfang ville kunne varetage sine interesser på grundlag af oplysningerne om lejeprocenter sammenholdt med de øvrige modtagne oplysninger. Konkurrencestyrelsen var således berettiget til at undlade at udlevere spørgeskemaerne.
(...)
Forvaltningslovens § 15 giver i modsætning til forvaltningslovens § 12 og § 14 kun hjemmel til at undtage oplysninger og ikke hele dokumenter fra adgangen til aktindsigt. Det indebærer, at de oplysninger, der er undtaget fra aktindsigten, må ekstraheres (slettes) i dokumentet, således at tilbudsgiver kan få aktindsigt i de øvrige dele af dokumentet.