Bemærk, at § 15a blev ændret efter bogens udgivelsesdato. Se i forarbejderne til § 15a, om det har en betydning.
- Side 346 -
...gælder i sager om afgørelser, findes undtagelserne i offentlighedsloven om lovforslagssager samt dokumenter, der indgår i den politiske beslutningsproces ikke i forvaltningsloven. Parten er endvidere i forvaltningsloven blevet tildelt nogle særlige beføjelser, der kan benyttes i forbindelse med verserende sager, og som ikke findes i offentlighedsloven.
(...)
- Side 347 -
...forbindelse reglen om ekstraheringspligt – er blevet omformuleret, og på et enkelt punkt er retten til partsaktindsigt blevet udvidet. Den særlige undtagelse i forvaltningslovens § 15 i forhold til oplysninger er blevet uddybet og koordineret med undtagelserne i offentlighedslovens §§ 30-33. Nu findes disse undtagelser i forvaltningslovens §§ 15-15 c.
- Side 371 -
...(§ 27 nr. 5). Dette beror på, at sådanne dokumenter ikke eller meget sjældent kan forventes at indgå i konkrete afgørelsessager. Skulle der vise sig behov for at beskytte de nævnte interesser i sager, hvor partsaktindsigt er relevant, kan det komme på tale at undtage oplysninger efter en konkret vurdering i medfør af forvaltningslovens §§ 15-15 b.
- Side 382 -
Som en pendant til offentlighedslovens §§ 30-35 er der i forvaltningslovens §§ 15-15 b hjemmel for forvaltningen til at begrænse retten til partsaktindsigt efter en konkret vurdering af hensyn til en række opregnede interesser.
(...)
...I forvaltningslovens § 15, 15 a stk. 2 og 15 b er det en betingelse for at afslå partsaktindsigt, at der foreligger »afgørende« modhensyn. Og efter de samme bestemmelser kan begrænsning af retten til partsaktindsigt ikke besluttes, hvis »partens interesse i at kunne benytte kendskab til sagens dokumenter til varetagelse af sit tarv«, vejer tungere.