Bøger, som nævner Forvaltningsloven § 19

Bemærk, at § 19 blev ændret efter bogens udgivelsesdato. Se i forarbejderne til § 19, om det har en betydning.

Dansk ret og bagvedliggende hensyn

- Side 107 -

...partshøringspligt, der er mere omfattende end efter forvaltningslovens § 19, idet myndighederne skal foretage en høring over hele beslutningsgrundlaget, dvs. både de faktiske omstændigheder og retsgrundlaget.280280. John Vogter, Forvaltningsloven med kommentarer, s. 374 og Steen Rønsholdt, Forvaltningsret – Retssikkerhed. Proces. Sagsbehandling, s. 446.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 108 -

...Sagsfremstillingen sendes til udtalelse hos sagens parter med en svarfrist, der ikke uden parternes samtykke må være mindre end 15 dage, medmindre en anden frist er bestemt i lovgivningen; en part i sagen kan give afkald på denne høring (stk. 3). Hvis parten giver afkald på høringen, skal forvaltningslovens § 19 under alle omstændigheder overholdes.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...om parten er bekendt med dem. Og endelig skal sagsfremstillingen oplyse om den afgørelse, som oplysningerne i sagen efter myndighedernes opfattelse fører til – og i denne forbindelse skal forvaltningslovens krav til begrundelse være opfyldt. Det betyder, at ikke kun faktuelle forhold, men også retsgrundlaget skal være beskrevet i sagsfremstillingen.

Læs på Jurabibliotek



Almindelig EU-ret – chartret om grundlæggende rettigheder og kodeks for god forvaltningsskik

- Side 110 -

...forvaltningsloven skal parten jo kun høres om de oplysninger, som er til ugunst for den pågældende. Mere praktisk relevant er det, at bestemmelsens formulering ikke indeholder undtagelser, og dermed ikke noget pendant til forvaltningslovens § 19, stk. 2. Spørgsmålet om, hvorvidt der i EU-retten findes en sådan pendant, tages op senere i dette afsnit.

Læs på Jurabibliotek



Undtagelser fra partshøringspligten

- Side 119 -

I begyndelsen af dette underafsnit er det nævnt, at artikel 41 i chartret om grundlæggende rettigheder ikke har en pendant til forvaltningslovens § 19, stk. 2. Det betyder imidlertid ikke, at kontradiktionsprincippet gælder fuldstændigt ubegrænset og uden forbehold.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...at retten til kontradiktion kun må udøves »for så vidt det er foreneligt med forretningshemmeligheden«.317317. C-458/98, Industrie des poudres sphériques, præmis 99. Denne holdning er i slægtskab med forvaltningslovens § 19, stk. 2, nr. 4, hvorefter partshøringspligten ikke gælder i forhold til oplysninger, som parten ikke har ret til aktindsigt i.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...afvente gennemførelse af en partshøringsprocedure. Det forudsættes dog, at den manglende kontradiktion er nødvendig for at tilgodese de almene hensyn bag formålet med indgrebet, samt at et nærmere beskrevet proportionalitetsprincip overholdes. Denne tankegang ligger vel ikke så langt fra undtagelsesbestemmelsen i forvaltningslovens § 19, stk. 2, nr. 3.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 120 -

...EU-Domstolen vil acceptere, at kontradiktion ikke har fundet sted i de situationer, hvor det er umuligt at komme i kontakt med den person, der skal partshøres319319. Schwarze, European Administrative Law, s. 1333 f., med henvisning til det romerretlige princip »Impossibilium nulla obligatio est«. – den danske pendant er forvaltningslovens § 19, stk. 2, nr. 5.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...at det ville »ubetænkeligt« at træffe afgørelse uden partshøring. (Domme vedrørende § 19, stk. 2, nr. 1, er bestemt heller ikke udbredte i Danmark.) Men mit bud er, at EU-Domstolens pragmatiske holdning i givet fald ville udmønte sig i et resultat, der ikke nævneværdigt afviger fra det, som den omtalte bestemmelse i forvaltningsloven ville føre til.

Læs på Jurabibliotek



Forskelle mellem almindelig EU-ret og forvaltningsloven

- Side 121 -

...skade for parten. Og det er også blevet konstateret, at kontradiktionsprincippet gælder i forhold til parterne i sagen og ikke kun adressaten. Endelig er det min påstand, at der ikke er noget i EU-Domstolens praksis, der tyder på, at EU-retten ikke vil anvende principper, der svarer til de undtagelser, som forvaltningslovens § 19, stk. 2, opererer med.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...billede af de »ugunstige« omstændigheder vil formentlig også sætte borgeren bedre i stand til at påpege mulige fejl eller unøjagtigheder i myndighedens beslutningsgrundlag – frem for at risikere at blive konfronteret med et fragmentarisk billede, hvor visse omstændigheder (dem, som han formodes at kende i forvejen) er udeladt (materiel retssikkerhed).

Læs på Jurabibliotek