- Side 211 -
...partsindlæg i sager med flere parter, hvor sagerne har karakter af en tvist mellem parterne. Retsgrundsætningen supplerer forvaltningslovens § 19. Det kalder man, at forvaltningsloven er en minimumslov. Dertil kommer, at en forvaltningsmyndighed har mulighed for at supplere med yderligere rettigheder – forudsat at det ikke strider mod andre regler.
- Side 217 -
I forvaltningslovens § 19, stk. 1, findes hovedreglen om partshøring. Bestemmelsen lyder sådan:
(...)
Som det fremgår, skal høring af en virksomhed (eller andre parter) efter forvaltningslovens § 19, stk. 1, ske på den afgørende forvaltningsmyndigheds initiativ. Pligten til partshøring udløses, når fire betingelser er opfyldt.
- Side 219 -
Der findes en række undtagelser til pligten til partshøring i forvaltningslovens § 19, stk. 2, og i § 20.
(...)
...foreliggende grundlag. Det kan være tilfældet, hvis oplysningerne er af en særlig sikker karakter. Det kan f.eks. være en virksomheds CVR-nummer, adressen på hovedsædet eller lignende. Det skal dog samtidig være sådan, at parten eller parterne ikke kan bidrage med yderligere materiale, som kan påvirke oplysningernes betydning for afgørelsen. Det føl-
(...)
- Side 220 -
...følger af § 19, stk. 2, nr. 3, at partens interesse i at blive hørt kan vige for væsentlige offentlige eller private interesser, såsom akut fare for sikkerhed eller sundhed. Man skal dog huske, at der ikke er krav om skriftlig partshøring – og det ofte vil være muligt for en forvaltningsmyndighed at partshøre ret hurtigt, hvis det gøres mundtligt.
(...)
...Tanken bag bestemmelsen er, at de hensyn, som begrunder, at der undtages fra partsaktindsigt, har samme betydning, når der partshøres. En virksomhed skal ikke få kendskab til undtagne oplysninger gennem en partshøring – og tilsvarende skal andre parter ikke få kendskab til virksomhedens forhold, hvis de ikke har adgang til aktindsigt i oplysningerne.
(...)
...vurderingerne for parten i øvrigt vil være forbundet med væsentlige vanskeligheder. Undtagelsen kan især bruges på miljø-, plan- og byggelovgivningens område. Bestemmelsen er dog af dalende betydning, fordi tekniske beregningsmetoder, elektroniske systemer og kortmateriale i dag gør det relativt let at finde frem til og kommunikere med de relevante parter.
(...)
- Side 221 -
...af lovens § 19, stk. 2, nr. 6. Forvaltningslovens § 19, stk. 2, nr. 6, betyder ikke, at bestemmelser i lovgivningen, som stiller parten dårligere end forvaltningslovens § 19, aldrig skal bruges. Det skal dog fremgå tydeligt af fortolkningsfaktorerne, at det har været meningen at fravige forvaltningsloven og give borgerne en dårligere retsstilling.
- Side 222 -
Myndigheden kan også her fastsætte en frist for virksomheden eller andre parters afgivelse af udtalelsen. I forvaltningslovens § 21, stk. 2, er en række undtagelser fra retten til at afgive en udtalelse. Undtagelserne svarer til forvaltningslovens § 19, stk. 2, nr. 2, 3 og 6.