Bøger, som nævner Forvaltningsloven § 19

Erhvervsforvaltningsret (2. udg.)
Forfattere: Bent Ole Gram Mortensen, Carina Risvig Hamer, Hanne Marie Motzfeldt, Bassah Khalaf og Christian Frier
Udgivelsesdato: 16. sep 2020
DJØF Forlag

Partsrettigheder under sagsforberedelsen

- Side 211 -

...partsindlæg i sager med flere parter, hvor sagerne har karakter af en tvist mellem parterne. Retsgrundsætningen supplerer forvaltningslovens § 19. Det kalder man, at forvaltningsloven er en minimumslov. Dertil kommer, at en forvaltningsmyndighed har mulighed for at supplere med yderligere rettigheder – forudsat at det ikke strider mod andre regler.

Læs på Jurabibliotek



Hovedreglen om partshøring på myndighedens initiativ

- Side 217 -

I forvaltningslovens § 19, stk. 1, findes hovedreglen om partshøring. Bestemmelsen lyder sådan:

Læs på Jurabibliotek

(...)

Som det fremgår, skal høring af en virksomhed (eller andre parter) efter forvaltningslovens § 19, stk. 1, ske på den afgørende forvaltningsmyndigheds initiativ. Pligten til partshøring udløses, når fire betingelser er opfyldt.

Læs på Jurabibliotek



Undtagelser fra pligt til partshøring

- Side 219 -

Der findes en række undtagelser til pligten til partshøring i forvaltningslovens § 19, stk. 2, og i § 20.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...foreliggende grundlag. Det kan være tilfældet, hvis oplysningerne er af en særlig sikker karakter. Det kan f.eks. være en virksomheds CVR-nummer, adressen på hovedsædet eller lignende. Det skal dog samtidig være sådan, at parten eller parterne ikke kan bidrage med yderligere materiale, som kan påvirke oplysningernes betydning for afgørelsen. Det føl-

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 220 -

...følger af § 19, stk. 2, nr. 3, at partens interesse i at blive hørt kan vige for væsentlige offentlige eller private interesser, såsom akut fare for sikkerhed eller sundhed. Man skal dog huske, at der ikke er krav om skriftlig partshøring – og det ofte vil være muligt for en forvaltningsmyndighed at partshøre ret hurtigt, hvis det gøres mundtligt.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...Tanken bag bestemmelsen er, at de hensyn, som begrunder, at der undtages fra partsaktindsigt, har samme betydning, når der partshøres. En virksomhed skal ikke få kendskab til undtagne oplysninger gennem en partshøring – og tilsvarende skal andre parter ikke få kendskab til virksomhedens forhold, hvis de ikke har adgang til aktindsigt i oplysningerne.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...vurderingerne for parten i øvrigt vil være forbundet med væsentlige vanskeligheder. Undtagelsen kan især bruges på miljø-, plan- og byggelovgivningens område. Bestemmelsen er dog af dalende betydning, fordi tekniske beregningsmetoder, elektroniske systemer og kortmateriale i dag gør det relativt let at finde frem til og kommunikere med de relevante parter.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 221 -

...af lovens § 19, stk. 2, nr. 6. Forvaltningslovens § 19, stk. 2, nr. 6, betyder ikke, at bestemmelser i lovgivningen, som stiller parten dårligere end forvaltningslovens § 19, aldrig skal bruges. Det skal dog fremgå tydeligt af fortolkningsfaktorerne, at det har været meningen at fravige forvaltningsloven og give borgerne en dårligere retsstilling.

Læs på Jurabibliotek



Partshøring på partens initiativ

- Side 222 -

Myndigheden kan også her fastsætte en frist for virksomheden eller andre parters afgivelse af udtalelsen. I forvaltningslovens § 21, stk. 2, er en række undtagelser fra retten til at afgive en udtalelse. Undtagelserne svarer til forvaltningslovens § 19, stk. 2, nr. 2, 3 og 6.

Læs på Jurabibliotek