- Side 259 -
...forudsætter en afgørelsessag omfattet af lovens § 2, se kapitel 4, afsnit 3.22. Om forholdet til væsentligheds- og behovsvurderinger, se kapitel 4, afsnit 3.4. Om beslutninger, der ikke omfattes af forvaltningslovens § 2, se afsnit 7 nedenfor. Enhver part, uafhængigt af måden, sagen behandles på (analogt eller digitalt), er omfattet af forvaltnings-
- Side 263 -
...supplerende eller korrigerende oplysninger. Den EU‑retlige officialmaksime og partshøringspligt kræver formentlig ikke mere, end hvad der følger af almindelig dansk forvaltningsret, mens EU‑retlige regler om indsigt er noget mere omfattende end i dansk ret, jf. Fenger i Jensen, Bødker Madsen og Mørup (red.): Festskrift til Karsten Revsbech, 2020, s. 114 ff.
(...)
...udtalelse, se Gottrup i Bülow m.fl. (red.): Forvaltningsloven 25 år, 2012, s. 115 ff. Forvaltningslovens regler kan være fraveget/præciseret i særlovgivning. Undersøgelsesprincippet regulerer den kompetente myndigheds adgang og pligt til at indhente oplysninger fra andre myndigheder og private samt partens forpligtelse til at medvirke til sagsoplysning.
(...)
- Side 265 -
...fremkomme med sine synspunkter efter artikel 22 er. Følgelig må der foretages en konkret vurdering af, om der i et givent tilfælde sikres en passende ret til at fremkomme med sine synspunkter, henset til beskyttelsen af den registreredes rettigheder, frihedsrettigheder og legitime interesser, jf. artikel 22, stk. 2, litra b, se kapitel 6, afsnit 4 og 5.
- Side 293 -
...uden for forvaltningslovens § 2 (se kapitel 4, afsnit 4). Forvaltningslovens partsrettigheder finder alene anvendelse i afgørelsessager, jf. forvaltningslovens § 2, og der er således et behov for at vurdere, hvorvidt der på andet grundlag eksisterer regler, der kan medføre, at artikel 22’s krav om passende foranstaltninger er opfyldt i national ret.
- Side 295 -
...afsnit 2.2 ovenfor. Som drøftet i afsnit 2.2 vil artikel 22 have selvstændig betydning i relation til underretningens indhold, hvilket også vil gælde ved faktisk forvaltning. I relation til processuelle beslutninger bemærkes det, at parten allerede har fået de almindelige partsbeføjelser i relation til den endelige afgørelse, se kapitel 4, afsnit 3.3.3.
(...)
Det er heller ingen pligt til at partshøre, inden der træffes beslutninger, som ikke er omfattet af forvaltningslovens § 2. Undersøgelsesprincippet, princippet om kontradiktion samt god forvaltningsskik kan alligevel medføre, at den pågældende borger skal gives mulighed for at fremkomme med sine
(...)
- Side 296 -
...imidlertid ikke en generel ret til at bestride afgørelsen som påkrævet efter artikel 22. Det må dermed i dansk ret sikres, at også beslutninger, som ikke omfattes af forvaltningslovens § 2, men er inden for anvendelsesområdet til artikel 22, i det mindste kan påklages til den dataansvarlige myndighed, samt at der gives klagevejledning herom, se afsnit 2.5.
(...)
Retten til menneskelig indgriben er ikke sikret i forvaltningsloven eller almindelige retsgrundsætninger og må på samme måde som for afgørelsessager i forvaltningslovens § 2 sikres særskilt i dansk ret, se afsnit 2.6.
Chatbots anvendes normalt ikke i sagsbehandlingen, og de potentielle individuelle svar, vi kan komme til at se i fremtiden, vil som udgangspunkt ikke være afgørelser efter forvaltningslovens § 2.166166. Se kapitel 4, afsnit 3.3.2.
- Side 299 -
...forvaltningslovens § 2. Der er heller ikke noget til hinder for indførelse af rettighederne i relation til beslutninger, der ikke omfattes af forvaltningslovens § 2.169169. Afhængig af, hvilken type beslutning der er tale om, kan det i praksis vise sig svært at finde en god måde at sikre rettighederne på, eksempelvis ved udøvelsen af faktisk forvaltning.