- Side 161 -
...begge bestemmelser, som har betydning for sagens oplysning.546546. Se mere om fvl. §§ 19 og 21 i kap. 7, afs. 4.2.2 og 4.3.2. Forvaltningen skal som en del af sin sagsoplysning inddrage de kommentarer, der kommer fra sagens parter efter enten en partshøring, som foretages på myndighedernes initiativ, eller en udtalelse på parternes egen foranledning.
(...)
- Side 162 -
...det af forvaltningslovens § 21, at en part i en sag på ethvert tidspunkt af sagens behandling kan forlange, at sagens afgørelse udsættes, indtil parten har afgivet udtalelse i sagen. Igen er det en mulighed, parten har. Der kan således af fvl. §§ 19 og 21 udledes, at borgeren (parten) ikke som udgangspunkt har pligt til at deltage i sagens oplysning.
- Side 164 -
sted (foruden reglerne i forvaltningslovens §§ 19 og 21), eller hvilke krav der kan stilles til omfanget af sagsoplysningen.
- Side 202 -
...årsager til den påtænkte afskedigelse«. Dette skulle have været anset som en anmodning i henhold til forvaltningslovens § 21. Sagen skulle derfor have været udsat til pågældende havde haft lejlighed til at fremkomme med sine kommentarer. Se tilsvarende UfR 1993.327, som omtalt i kap. 7, afs. 4.3.2. Forvaltningen kan alene nægte en sådan udsættelse,
(...)
- Side 203 -
...væsentlige hensyn til offentlige eller private interesser, der taler imod en sådan udsættelse, jf. fvl. § 21, stk. 2, nr. 2. Denne ret til at fremkomme med oplysninger udspringer ikke som en rettighed af officialprincippet, men princippet betyder, at forvaltningen skal inddrage oplysningerne i sagens behandling, såfremt de findes relevante for sagen.
- Side 205 -
...henhold til forvaltningslovens § 21 mulighed for at komme med en udtalelse. Retten til udtalelse i § 21 er ikke knyttet til partsaktindsigten, men benyttes i praksis ofte i sammenhæng med aktindsigt. Retten til aktindsigt og til at give udtalelse er nærmere behandlet i kap. 7.684684. Se kap. 7, afs. 4.3.1 og 4.3.2. I dette afsnit vil jeg undersøge,
(...)
- Side 206 -
...pålægge myndighederne en pligt til at fremskaffe de pågældende oplysninger. Hvorvidt myndighederne har pligt til at følge borgerens anmodning, afhænger af, om oplysningerne er så relevante for sagens behandling, at officialprincippet forpligter myndigheden til at fremskaffe dem.686686. Se tilsvarende Gammeltoft-Hansen s. 482 og Rønsholdt 2006, s. 412.
(...)
...forvaltningen typisk gennemgå materiale, som parten fremkommer med, for at vurdere, om materialet er relevant for sagens afgørelse. Finder forvaltningen, at materialet er relevant, har forvaltningen i henhold til officialprincippet en pligt til at inddrage det. I forhold til en borgers mulighed for at påvirke sagsoplysningen er en dom fra 2002 interessant.
(...)
- Side 208 -
...udtalelse, at ombudsmanden eller nogen af sagens parter har opfattet henvendelsen fra fagforbundet som en anmodning efter forvaltningslovens § 21.689689. Se endvidere UfR 2003.1417 Ø, hvor landsretten anså en henvendelse om udsættelse af sagens afgørelse for en anmodning efter forvaltningslovens § 21. Sagen er nærmere behandlet i kap. 7, afs. 4.3.2.