- Side 219 -
...Kontradiktionen har således to led, dels skal parten have mulighed for at se det materiale, som indgår i sagen, dels skal parten have mulighed for at udtale sig. Det kontradiktoriske princip er baggrunden for forvaltningslovens regler om partsaktindsigt, partshøring og partens mulighed for at udtale sig.709709. Jf. forvaltningslovens §§ 9, 10, 19 og 21.
- Side 249 -
...forvaltningslovens § 11, stk. 1, er at sikre at den part der under sagens behandling fremsætter begæring om aktindsigt, også får mulighed for at fremkomme med udtalelse til brug ved sagens behandling, hvis et gennemsyn af sagens akter giver anledning til det. Bestemmelsen skal ses i sammenhæng med forvaltningslovens § 21, skt. 1 [...]. (min fremhævelse)«
(...)
- Side 252 -
...ovenfor, hvor Ole Krarup i forbindelse med partsoffentlighedslovens vedtagelse anså lovens konstruktion for fejlagtig, idet udgangspunktet var aktindsigten og ikke kontradiktion, som Ole Krarup anså som den primære rettighed, jf. afs. 3.3. Denne ret følger i dag af forvaltningslovens § 21, hvis indhold og formål jeg vil undersøge nærmere nedenfor.
...ikke finder anvendelse, hvis partens interesse i, at sagens afgørelse udsættes, findes at burde vige for væsentlige hensyn til offentlige eller private interesser, der taler imod en sådan udsættelse. En part kan således på eget initiativ kommentere alt i sagen, herunder komme med kommentarer vedrørende sagens retlige grundlag og fortolkninger heraf.
(...)
...Forvaltningslovens § 21 er imidlertid ikke begrænset til situationer, hvor der er indgivet anmodning om aktindsigt. Det er en generel bestemmelse, som under hele sagens behandling giver parten mulighed for at få sagens afgørelse udsat med henblik på, at parten afgiver en udtalelse. Forvaltningslovens § 21 er således den mest vidtgående partsrettighed.
(...)
- Side 253 -
...statsfæstede Miljøklagenævnet afgørelsen uden først at have orienteret ejeren eller dennes advokat herom. Landsretten mente, at advokatens henvendelser sammenholdt med Arbejdsmiljøklagenævnet anmodning om bemærkninger til sagen måtte forstås som en anmodning i medfør af forvaltningslovens § 21 eller dennes analogi. Afgørelsen blev derfor anset for ugyldig.
(...)
...forvaltningslovens § 21. Se tillige UfR 1999.1337 H, hvor henvendelsen dog mere åbenbart burde have været opfattet som en anmodning efter forvaltningslovens § 21. I sagen anmodede en borger om en uddybning af en begrundelse med henblik på at kommentere de konkrete årsager til den påtænkte afskedigelse, hvilket skulle ses som en anmodning efter fvl. § 21.
(...)
...forvaltningslovens § 12, stk. 1 som omtalt ovenfor afs. 4.3.1 samt begrænsningen i partshøringspligten i henhold til forvaltningslovens § 19, stk. 1 til sagens faktiske omstændigheder som omtalt i afs. 4.2.2.1. Parten har heller ikke mulighed for at sikre sig, at pågældende i udtalelsen kommenterer på de dele af sagen, som myndighederne finder mest centrale.
(...)
...forvaltningen i sin behandling og afgørelse af sagen derfor forholde sig til de af en part afgivne oplysninger også om sagens retlige side for at vurdere disse oplysningers relevans for sagen. Retten til at give udtale efter forvaltningslovens § 21 må således ikke få karakter af en formalitet, men skal have et reelt indhold, derved at forvaltningen for-
(...)
- Side 254 -
...indeholde dialogprægede elementer, da parten får forelagt nogle af forvaltningens overvejelser og vurderinger, som pågældende derefter kan respondere på. Herved kommer forvaltning og borger til at kommunikere om sagens centrale elementer og kan fremføre forskellige synspunkter på faktuelle oplysninger, skønsmæssige vurderinger eller retlige overvejelser.
(...)
...partsoffentlighedsloven af 1964 § 10. Se herom ovenfor i afs. 3.3. Retspraksis bidrager tillige kun i begrænset omfang til fortolkningen af bestemmelsen. Der er meget få trykte domme, som omtaler forvaltningslovens § 21.829829. Se således UfR 1999.1337 H og UfR 2003.1417 Ø. Jon Andersen udtaler om bestemmelsen og dens beskedne anvendelse i praksis:
(...)
- Side 255 -
...sjældne anvendelse af forvaltningslovens § 21. Opfordrer de forvaltningsprocessuelle rammer ikke til aktiv deltagelse, skabes ikke aktivt deltagende borgere. Selvom en regel svarende til forvaltningslovens § 21 har eksisteret lang tid i dansk lovgivning, har forvaltningsproceduren ikke som sådan været lagt an på en høj grad af aktiv borgerdeltagelse.