- Side 178 -
Der bør under udviklingen af en sagsbehandlende løsning tages højde for, at en sags part(er) har ret til at anfægte de oplysninger, som myndigheden tilvejebringer, se også forvaltningslovens § 21.
- Side 188 -
...centrale regler i forvaltningslovens §§ 19-21 er suppleret af ulovbestemte retsgrundsætninger og praksis vedrørende god forvaltningsskik, der kan føre til videregående krav end efter lovens bestemmelser. I det følgende fokuseres dog af pladsmæssige hensyn på, hvilke overvejelser forvaltningslovens regler ofte giver anledning til under en udviklingssag.
(...)
...om den såkaldte udtaleret, dvs. parters ret til at udtale sig i de sager, der vedrører deres forhold, og myndighedernes pligt til at udsætte en afgørelse, indtil parten givet en sådan udtalelse, se afsnit 6.3. En tilsvarende pligt til at udsætte afgørelsen i en sag kan udløses, hvis en part søger aktindsigt. Betydningen heraf drøftes i afsnit 6.4.
- Side 192 -
...tager højde for genoptagelsesbegæringer, jf. § 20, stk. 3, og vejledningen til forvaltningsloven, pkt. 120. Endelig skal der – som i alle andre tilfælde – indtænkes en funktionalitet, der kan sikre, at der ikke træffes afgørelse, hvis borgeren udtrykker ønske om at afgive udtalelse, jf. forvaltningslovens § 21, se om bestemmelsen nedenfor i afsnit 6.3.
(...)
- Side 193 -
...informeres om, at de ikke har pligt til at udtale sig, hvis sagerne drejer sig om forhold, der kan føre til, at parterne ifalder strafansvar eller blive udsat for lignende sanktioner, ogat det som led i best practice efter databeskyttelsesretten overvejes at give borgerne direkte adgang til at korrigere eller anfægte eventuelt dannede personprofiler.
- Side 194 -
...21, stk. 1, følger det, at den, der er part i en sag, på ethvert tidspunkt af en sags behandling kan forlange, at sagens afgørelse udsættes, indtil parten har afgivet en udtalelse til sagen. Myndigheden kan fastsætte en rimelig frist for afgivelse af udtalelsen. Hvad der ligger i en rimelig frist, vurderes især ud fra sagens omfang og kompleksitet.
(...)
Bestemmelsen i forvaltningslovens § 21 er ikke ensbetydende med, at al sagsbehandling skal sættes i bero, mens partens udtalelse afventes. Det er selve afgørelsen, der skal udsættes.
(...)
...automatisk generering og udsendelse af afgørelse, hvis en part fremsætter en anmodning om udsættelse. Der bør endvidere være gennemtænkte procedurer for effektivt at håndtere sådanne henvendelser. Sidstnævnte skyldes især, at der ikke uden særlig hjemmel kan stilles krav til, i hvilken form en part kan bede om udsættelse efter forvaltningslovens § 21.
(...)
...udtalelse, jf. U 1999.1337 H, U 2003.1417 Ø og FOB 1993.327. Det forhold, at en part opfordrer en myndighed til at foretage yderligere sagsbehandlingsskridt, er dog ikke i sig selv at betragte som en begæring efter forvaltningslovens § 21. Det vil forudsætte, at parten samtidig anmoder om ret til at afgive en udtalelse eller ønsket herom i øvrigt fremgår.
(...)
En følge af, at der ikke gælder formkrav, er, at en anmodning om berigtigelse af personoplysninger efter databeskyttelsesforordningens artikel 16 i visse tilfælde bør sidestilles med en begæring efter forvaltningslovens § 21. Det
(...)
- Side 195 -
...stk. 1, litra c, og neden for kapitel 7 om nødvendighedskravet. I disse tilfælde må en begæring om indsigelse i samme omfang som en begæring efter forvaltningslovens § 21 medføre, at sagen skal udsættes, indtil parten har haft lejlighed til at fremkomme med sin udtalelse – uanset hvilken digital løsning som parten har anvendt til at gøre indsigelse.
(...)
...stk. 2. Disse undtagelser er vanskelige at standardisere i et sådant omfang, at funktionen helt kan udlades. Fremme af god forvaltningsskik forudsætter desuden, at der etableres funktioner, der sikrer, at en part, der har anmodet om at afgive en udtalelse, får besked om, at afgørelsen ikke udsættes, inden afgørelsen bliver truffet, jf. FOB 1988.176.
(...)
...brugerflade. I den forbindelse skal udviklerne dog være opmærksomme på kravene til kommunikation. Det må bl.a. ikke fremstå som obligatorisk for parten at afgive udtalelse via den indbyggede funktion, medmindre der er hjemmel hertil. Endelig bør der sikres en form for integration med andre løsninger, hvor borgerens anmodninger kan tænkes at blive indgivet.
- Side 196 -
...om yderligere udsættelse efter forvaltningslovens § 21, kan der i princippet træffes afgørelse uden videre. Det er dog hensigtsmæssigt og hensynsfuldt, i forbindelse med at der gives aktindsigt, at informere om, at der vil blive truffet afgørelse med hensyn til sagens realitet, hvis vedkommende ikke lader høre fra sig inden udløbet af en vis frist.