- Side 218 -
...formål at understøtte forsvarlig sagsoplysning, da procesgangen fremmer, at sagens part(er) korrigerer forkerte oplysninger, påpeger unøjagtigheder og misforståelser og i det hele taget supplerer grundlaget for afgørelsen. Se vejledning til forvaltningsloven pkt. 105, og for så vidt angår konsekvenserne af manglende overholdelse af reglerne pkt. 121.
(...)
- Side 222 -
...være en forudsætning for at kunne imødekomme en parts anmodning om at udtale sig, jf. § 21, stk. 1, eller søge om aktindsigt i den verserende sag, jf. forvaltningslovens § 9b.419419. Medmindre forvaltningslovens § 21, stk. 1, er fraveget på det pågældende administrationsområde, eller undtagelserne i § 21, stk. 2 eller § 9b, stk. 2, finder anvendelse.
(...)
...samarbejde med den enhed eller løsning, der håndterer indsigtsbegæringer efter databeskyttelsesforordningens artikel 15 og/eller begæringer om berigtigelse efter artikel 16. Det skyldes, at sådanne begæringer antages at udløse partsrettighederne i forvaltningslovens §§ 9b og 21, hvis de vedrører oplysninger, der indgår i en verserende afgørelsessag.
(...)
- Side 223 -
...opmærksom på urigtige oplysninger i det sagsmateriale, som myndigheden har inddraget om vedkommende til brug for sagens afgørelse, uden nærmere at præcisere, hvori uklarheden består. I den situation må myndigheden efter omstændighederne være forpligtet til at fastsætte en frist for parten til at uddybe sin henvendelse, jf. forvaltningslovens § 21.
(...)
...tidsmæssigt i forhold til det sagsmateriale, som parten får udleveret og skal gøre sig bekendt med, og at en part kan anmode om fristforlængelse efter §§ 19 og 21, og få svar herpå inden fristudløb mv.420420. Karsten Revsbech, Søren Højgaard Mørup m.fl., Forvaltningsret. Sagsbehandling, 8. udg., 2019, Djøf Forlag, s. 211 og s. 225 med videre henvisninger.