- Side 479 -
...Synspunktets bæredygtighed rækker dog i hvert fald ikke til, at forvaltningen af egen drift undlader at foretage partshøring ud fra en betragtning om, at forhåndsbeskeden alligevel ikke er bindende, medmindre betingelserne i forvaltningslovens § 20, stk. 1, er opfyldt, dvs. at sagens karakter og hensynet til spørgeren taler for undladelse af partshøring.
- Side 483 -
...Forvaltningsloven med kommentarer, s. 223 f. Forvaltningen har derimod pligt til skriftligt at give og begrunde et afslag på at imødekomme en ansøgning om en skriftlig forhåndsbesked.6262. Jf. forvaltningslovens §§ 22-24. Det er endvidere en almindelig forvaltningsretlig regel, at skriftlige henvendelser bør besvares skriftligt, jf. eksempelvis FOB 1993.173.
- Side 485 -
De almindelige regler i forvaltningslovens §§ 22-24 gælder også forhåndsbeskedsager. Der vil således være pligt til at begrunde forhåndsbeskeder, der ikke giver den pågældende part fuldt ud medhold, ligesom der er pligt til at begrunde afslag på at give forhåndsbesked.
(...)
- Side 486 -
Det må som anført i kap. 9.3.3 endvidere antages, at forvaltningslovens §§ 22-24 gælder, hvad enten en forhåndsbesked er bindende eller ej.
(...)
Når forudsætninger kan træde i stedet for faktum, må disse derfor som følge af begrundelsespligten i forvaltningslovens §§ 22-24 angives på samme måde, som hvis der var tale om faktiske omstændigheder.
- Side 488 -
...pligt til at foretage partshøring efter forvaltningslovens § 19, og til at give en begrundelse i overensstemmelse med forvaltningslovens §§ 22-24. Men også hvor annullationen eller tilbagekaldelsen sker præjudicielt som led i, at den i forhåndsbeskeden omhandlede forvaltningsakt udstedes, gælder disse pligter. Disse spørgsmål behandles i kap. 14.3.2.