- Side 310 -
...størstedelen af forvaltningslovens regler ved hverken at hvile på en retsgrundsætning eller være en kodificering af fast praksis etableret før 1985. Om formålet med alligevel at indføre regler om begrundelse fremgår af forarbejderne til forvaltningsloven, at begrundelse har en række nyttige effekter i forhold til at øge retssikkerheden i bred forstand.
- Side 313 -
...udløser begrundelsespligt efter forvaltningslovens §§ 22-24, skal myndigheden være i stand til at beskrive de retningslinjer og den praksis, der er etableret i en sagsbehandlende løsning, når en tilsvarende pligt ville eksistere for interne retningslinjer i en analog kontekst. Begrundelseskravet gælder imidlertid ikke i forbindelse med systemudvikling.
- Side 327 -
...om sagens faktiske omstændigheder, der indhentes og anvendes af den sagsbehandlende løsning. Af begrundelseskravet følger således krav til datatransparens i det omfang, begrundelsespligten udløses og i det omfang, det er nødvendigt at redegøre for sagens væsentligste fakta mv. Se om forvaltningslovens § 24, stk. 2, ovenfor i kapitel 6, afsnit 7.3.