Bemærk, at § 24 blev ændret efter bogens udgivelsesdato. Se i forarbejderne til § 24, om det har en betydning.
- Side 140 -
...dette er omtvistet.374374. Vejledning om forvaltningsloven (Justitsministeriets vejledning nr. 11740 af 4. december 1986), punkt 134. I EU-retten er kravet om faktuelle oplysninger i begrundelsen derimod absolut. Dette fremgår allerede af en dom fra 1963, hvor Domstolen udtaler følgende om Traktatens artikel 190, som er forløberen for artikel 296 EUF:
(...)
- Side 141 -
...dansk forvaltningsret. Som bekendt er der i forvaltningslovens § 24, stk. 3, hjemmel til at begrænse begrundelsens indhold »i det omfang partens interesse i at kunne benytte kendskab til denne til varetagelse af sit tarv findes at burde vige for afgørende hensyn til den pågældende selv eller til andre private eller offentlige interesser«. Tilsvarende
(...)
- Side 142 -
...praktisk betydning. Men principielt må denne forskel mellem EU-retten og dansk forvaltningsret indebære følgende: Materiel retssikkerhed vokser pr. definition, når det ikke er muligt at begrænse begrundelsen under henvisning til diverse hensyn. Og partens processuelle retssikkerhed styrkes, når parten ved, at han kan forvente en »ubegrænset« begrundelse.
(...)
- Side 143 -
...forvaltningslovens § 24, stk. 3. Denne forskel vurderes dog ikke at have større praktisk betydning. Det tilføjes, at EU-retten svækker retssikkerheden ved at »lade sig nøje med« en efterfølgende begrundelse – denne forskel spiller imildertid ingen rolle i praksis, da EU-retten ikke er til hinder for at medlemsstaternes nationale ret kræver en samtidig begrundelse.
- Side 144 -
...begrundelsespligten er absolut i den forstand, at den ikke kan begrænses under henvisning til de hensyn, der fremgår af forvaltningslovens § 24, stk. 3. Mere væsentligt ud fra en praktisk betragtning er det, at begrundelsen altid skal indeholde faktuelle oplysninger – hvor disse efter forvaltningsloven kun behøver at blive taget med »om fornødent«.
...begrundelsespligten på tre fronter. For det første gør toldkodeksen det ikke muligt at undlade at anføre relevante faktuelle forhold i begrundelsen. For det andet åbner kodeksen ikke op for en begrænsning af begrundelsespligten på samme måde som forvaltningslovens § 24, stk. 3, gør det. Endelig skal også mundtlige afgørelser begrundes, når de går parten imod.
(...)
- Side 145 -
...EU-retten er minimal på grund af § 24, stk. 3’s yderst sjældne anvendelse (og i en toldretlig afgørelse er den højst sandsynligt aldrig blevet anvendt). Man bør derfor være varsom med at fremhæve lige netop denne forskel som et eksempel på, at toldrettens EU-retlige karakter skaber større retssikkerhed i relation til danske toldretlige afgørelser.