- Side 197 -
...eller der er særlig hjemmel i en anden lovgivning til at holde fakta skjult. Det betyder f.eks., at Arbejdstilsynet ikke skal oplyse om eventuelle anmeldelser, jf. arbejdsmiljølovens § 79, stk. 2. Som nævnt i kapitel 5, fremgår det af denne bestemmelse, at Arbejdstilsynet ikke må oplyse en arbejdsgiver eller andre om, at tilsynet har modtaget en klage.
(...)
- Side 198 -
samtidige meddelelse, jf. bl.a. henvisningen til forvaltningslovens § 24, stk. 3, jf. forvaltningslovens §§ 15-15 b.
- Side 227 -
Kravene til begrundelsens indhold findes i forvaltningslovens § 24.
(...)
Når en afgørelse bygger på et administrativt skøn, skal begrundelsen beskrive de hovedhensyn, som har været bestemmende for skønsudøvelsen. Det er ikke nok til at opfylde kravene i forvaltningslovens § 24, at en forvaltningsmyndighed skriver, at der er udøvet en konkret vurdering eller et samlet
(...)
- Side 228 -
...væsentlig betydning for afgørelsen. Det er en konkret vurdering, hvornår og i hvilket omfang en redegørelse for fakta er nødvendig. I vurderingen indgår, om parten må antages i forvejen at være bekendt med de oplysninger, forvaltningen har lagt vægt på – f.eks. som følge af tidligere partshøring eller aktindsigt, og om faktum er omtvistet eller uklart.
(...)
Der er ikke noget i vejen for, at en myndighed bruger standardbegrundelser, så længe begrundelsen opfylder kravene i forvaltningslovens § 24.
De anvendte regler skal altid oplyses i begrundelsen. Efter forvaltningslovens § 24, stk. 3 kan de andre dele af begrundelsen derimod begrænses i de sager, der er nævnt i lovens § 11, stk. 2, og i det omfang hvori oplysninger kan undtages fra aktindsigt efter §§ 15-15 b.