Bøger, som nævner Forvaltningsloven § 24

3) Information til registrerede – meddelelsespligt

- Side 169 -

...pligt forsømmes. Der skal gives meddelelse om, hvor længe oplysninger opbevares. For danske forvaltningsmyndigheder må det formentlig være tilstrækkeligt, at der henvises til hovedindholdet i arkivreglerne (jf. nedenfor s. 261). Hvis oplysningerne ikke er indsamlet hos den registrerede, skal den dataansvarlige oplyse om kilden til personoplysningerne.

Læs på Jurabibliotek



Særligt om varsling af tvangsindgreb (kontrolbesøg mv.)

- Side 201 -

...skal ske skriftligt, og senest 14 dage før besøget gennemføres. Underretningen skal indeholde oplysninger om tid og sted for besøget, partens ret til at lade sig repræsentere eller bistå af andre, hovedformålet med besøget og det faktiske og retlige grundlag for indgrebet (jf. forvaltningslovens § 24), jf. tvangsindgrebslovens § 5, stk. 2. Parten kan

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 202 -

...af fastholdelse af beslutningen skal gives inden eller senest samtidig med gennemførelsen af besøget. I lovens § 5, stk. 4 findes en række undtagelser, der åbner mulighed for, at det ovenstående kan fraviges helt eller delvist, fx hvis øjemedet med kontrolbesøgets gennemførelse ville forspildes eller andre væsentlige modstående hensyn taler derfor.

Læs på Jurabibliotek



Afgørelsen af aktindsigtspørgsmål

- Side 218 -

...tjenesteforseelse, der kan pådrage myndigheden og/eller personale ansvar. Der skal naturligvis ikke gives en detaljeret begrundelse i de – yderst sjældne – tilfælde, hvor begrundelsen i sig selv vil afsløre de oplysninger, der er undtaget fra aktindsigten – fx hvis der undtages pga. særlig følsomme oplysninger. Her må der gives en mere generel begrundelse.

Læs på Jurabibliotek



Begrundelse

- Side 238 -

...forvaltningsloven, idet dette drejer sig om de materielle krav til afgørelser. Naturligvis skal alle forvaltningsafgørelser (og andre handlinger) i en eller anden forstand have en »indre« begrundelse i betydningen »årsag« eller »formål«. Forvaltningsloven regulerer kun den »ydre« begrundelse, som i visse tilfælde skal meddeles parten og/eller andre.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 241 -

...ovenstående, at der skal gives en begrundelse, opstiller forvaltningslovens § 24 kravene til indholdet. Bestemmelsen angiver ikke præcist, hvor grundig begrundelsen skal være, men angiver nogle hovedelementer, der skal indgå. Grundigheden kan variere, efter hvor byrdefuld afgørelsen er og hvor meget parten har været inddraget under sagens behandling.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 242 -

...af det udførte arbejde findes salæret passende at kunne fastsættes til kr. 20.000,- ex moms.« Advokaten indbragte afgørelsen for landsretten, der underkendte Advokatnævnets afgørelse, da begrundelsen »ikke på fyldestgørende måde oplyste, hvilke hovedhensyn der var tillagt vægt ved afgørelsen«. Afgørelsen opfyldte derfor ikke forvaltningslovens § 24.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...anfægtet oplysningerne, eller der har været modstridende oplysninger. Tilsvarende, hvis forvaltningen har skullet foretage en særlig bevisvurdering af faktum. Omvendt kan redegørelsen for faktum begrænses (eller helt udelades), hvis parten er fuldt bekendt med faktum og har været tæt inddraget i sagens behandling, eller faktum er simpelt og ubestridt.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 243 -

imod tilpasses. Formanden (eller sekretariatet) må i så fald tage notater af mødet til brug for begrundelsen. Dissenser har ikke ret til at indgå i begrundelsen, men organet kan vælge dette. Under alle omstændigheder skal begrundelsen opfylde kravene i forvaltningslovens § 24.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...pkt.508508. Bestemmelsen henviser til visse af undtagelserne til aktindsigten i forvaltningslovens §§ 15-15 b, jf. ovenfor s. 215 ff. Det er kun begrundelsens indhold, der kan begrænses; ikke selve begrundelsespligten. I visse sager i forbindelse med varetægtsfængsling og fuldbyrdelse af straf kan begrundelsen begrænses til en henvisning til rets-

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 244 -

...2014, s. 130. Derimod er begrundelsespligten udvidet i forhold til formuleringen i forvaltningslovens §§ 22-24 i kraft af god forvaltningsskik. I det ovenstående er der ikke sondret strengt mellem, hvad der følger direkte af forvaltningslovens begrundelsespligt, og hvad der følger af god forvaltningsskik, idet grænsen fortoner sig noget i praksis.

Læs på Jurabibliotek