- Side 357 -
– Sagsoplysning, jf. også forvaltningens ansvar efter officialmaksimen/officialprincippet.– Kontradiktion – partshøring (forvaltningslovens § 19).– Varslet afgørelse med en varslet begrundelse (forvaltningslovens § 24).
- Side 359 -
...som SKAT tillægger betydning ved afgørelsen.– Den afgørelse, som SKAT vurderer oplysningerne fører frem til.– Begrundelse for afgørelsen, der opfylder forvaltningslovens krav til en begrundelse. Det vil blandt andet sige henvisning til retsregler og de hovedhensyn der har været bestemmende for en eventuel skønsudøvelse, jf. forvaltningslovens § 24.
- Side 365 -
Begrundelsen skal om fornødent indeholde en kort redegørelse for de faktiske omstændigheder, der er tillagt væsentlig betydning for afgørelsen, jf. forvaltningslovens § 24, stk. 2. En redegørelse for de faktiske omstændigheder er altså i princippet ikke altid nødvendig.
- Side 374 -
delseskravet, idet en agterskrivelse skal indeholde en begrundelse, således at den skattepligtige kan tage stilling til, om forslaget til ansættelsen er rigtigt, jf. forvaltningslovens § 24.
- Side 376 -
Høring efter skatteforvaltningslovens § 20 sker i form af et forslag til afgørelse, der skal opfylde forvaltningslovens krav til begrundelse, jf. den direkte henvisningsbestemmelse i § 20, stk. 1, in fine til forvaltningslovens regler. Forvaltningslovens § 24, stk. 1 og 2 har følgende indhold:
- Side 386 -
...forvaltningsafgørelse findes i forvaltningslovens § 24, og der er i skatteforvaltningsloven en direkte henvisning til forvaltningslovens almindelige regler – hvilket altså medfører, at forvaltningslovens afgørelseskrav (begrundelse) gælder allerede på dette fremrykkede tidspunkt, dvs. ikke blot ved afgørelse men også ved høring og varsling via agterskrivelse.
(...)
- Side 387 -
Den udsendte agterskrivelse skal derfor indeholde en begrundelse for den påtænkte ændring i forhold til det selvangivne, dvs. agteren skal opfylde det almindelige begrundelseskrav efter forvaltningslovens §§ 22-24.