- Side 450 -
...agterskrivelse skal indeholde en begrundelse, således at den skattepligtige kan tage stilling til, om ændringen er rigtig, jf. henvisningen i skatteforvaltningslovens § 20 til forvaltningslovens regler. Forvaltningslovens regler om begrundelse findes i §§ 22-24 – og særligt § 24 er vigtig i den forbindelse. Forvaltningslovens § 24 kræver følgende:
(...)
- Side 451 -
...omtalte den ordinære frist eller hjemlen til og grundlaget for suspension. Landsretten fandt herefter, at skatteforvaltningens afgørelse var behæftet med en væsentlig mangel, som må antages at have haft betydning for sagsøgerens vurdering af sine muligheder for at anfægte afgørelsen. Allerede af denne grund fandtes afgørelsen at være ugyldigt foretaget.
- Side 514 -
...at begrundelsen for fristoverskridelsen i øvrigt er åbenbar eller begrundelsen for fristoverskridelsen er uden betydning for klagerens muligheder for at anfægte afgørelsen. Dette følger af dommen i SKM 2003.248 ØLD, hvor man glemte fra SKATs side at begrunde tilregnelsen og dermed ikke kunne redegøre for »suspensionen«, hvilket medførte ugyldighed.
- Side 539 -
...dennes repræsentant, typisk i forbindelse med opfyldelse af selvangivelsesforpligtelsen har forholdt skattemyndighederne ligningsrelevante oplysninger, og at dette er udslag af mindst grov uagtsomhed. De objektive forhold som har betydning for tilregnelsen skal inddrages i begrundelsen, jf. forvaltningslovens § 24, jf. straks nedenfor SKM 2003.248 ØLD.
- Side 540 -
...sag var dog argumentationen omkring suspensionens og principperne derfor tilstede i afgørelsen, hvorfor den formelle fejl reelt alene var den manglende lovhenvisning. De to landsretsdomme skal ved nærmere fortolkning ikke anses modstridende, men skal ses ud fra væsentligheden i sagsbehandlingsfejlen, dvs. den såkaldt konkrete væsentlighedsvurdering.
- Side 543 -
...skal af forvaltningen beskrives og kunne indgå i en forvaltningsretlig begrundelse for at der foreligger adgang til suspension efter bestemmelsen. SKAT er derfor forpligtet til at begrunde helt konkret på dette forhold og efter forvaltningslovens § 24 fremhæve de faktiske omstændigheder og bevisligheder mv. som bærer adgangen til at benytte reglen.