Bøger, som nævner Forvaltningsloven § 24

Forvaltningslovens regler om begrundelse

- Side 319 -

...indeholder generelle regler om begrundelsens indhold, som er gældende, når der samtidigt eller efterfølgende skal gives en begrundelse for en afgørelse i henhold til enten § 22 eller § 23. Reglerne er formuleret med udgangspunkt i et cirkulæreudkast fra begrundelsesudvalget.10501050. Se FT 1985-86, tillæg A, sp. 162, og bet. nr. 657/1972, s. 36 og 41-43.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...disse er meget upræcist angivet. Ekspropriationsproceslovens § 17, stk. 4, bestemmer til eksempel, at ekspropriationskommissionens kendelser skal være ledsaget af grunde og særligt angive kommissionens stilling til de af parterne påberåbte omstændigheder. Bestemmelsen angiver derimod ikke noget om, at begrundelsen skal henvise til relevante retsregler.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...eller uskrevne retsgrundsætninger. Det skal dog tilføjes, at kravene naturligvis vil kunne tillempes i forhold til begrundelsens formål, som i tilfælde, hvor parten har fået fuldt ud medhold, ikke først og fremmest vil være at tilgodese hans eller hendes interesser, men derimod, som tidligere omtalt, at vejlede og informere underordnede myndigheder.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 320 -

...til hvilke afgørelsen er truffet. Hvis afgørelsen beror på et administrativt skøn, skal begrundelsen tillige angive de hovedhensyn, der har været bestemmende for skønsudøvelsen. Endvidere skal den om fornødent indeholde en kort redegørelse for de oplysninger vedrørende sagens faktiske omstændigheder, som er tillagt væsentlig betydning for afgørelsen.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...(f.eks. miljøbeskyttelsesloven og naturbeskyttelsesloven), er det tilstrækkeligt at henvise hertil.10541054. Dette var dog ikke tilstrækkeligt i FOB 2004.439 (s. 449 f.), hvor arbejdsskadeforsikringsloven var ændret en del gange og også havde ændret navn i den relevante periode. Herudover skal begrundelsen indeholde nøjagtig henvisning til de bestem-

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 321 -

...et EU-direktiv. I en sag, hvor der blev givet afslag på aktindsigt i et (internt) dokument, havde myndigheden henvist til forvaltningslovens (dagældende) § 12. Folketingets Ombudsmand kritiserede, at der ikke var henvist til § 12, stk. 1, nr. 2, men udelukkende til § 12.10571057. Jf. FOB 2003.85 (s. 96) (og s. 63 f.). Se også FOB 2004.262 (s. 272).

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 323 -

...1992.312, hvor ombudsmanden fandt, at i et tilfælde, hvor en indstilling fra et bedømmelsesudvalg vedrørende besættelse af docentstillinger måtte forventes – og faktisk blev – lagt uprøvet til grund for afgørelsen om tildeling af docenttillæg, måtte den være omfattet af forvaltningslovens § 24’s krav til indholdet af begrundelsen for en afgørelse.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 329 -

...på utilstrækkelig individualisering er behandlet i ombudsmandens tidligere udtalelser vedrørende Den Sociale Ankestyrelses meget summariske standardbegrundelse i invalidepensionssager: FOB 1978.132, FOB 1979.51, FOB 1979.224, FOB 1980.37 og FOB 1981.322. Se også FOB 1995.316. Endvidere skal henvises til Forvaltningsloven med kommentarer, s. 633 f.

Læs på Jurabibliotek