- Side 381 -
...forvaltningslovens § 24, må det antages, at der ikke indtræder ugyldighed.12541254. Jf. Forvaltningsloven med kommentarer, s. 594 f. Her henvises der også til FOB 1975.237. Se endvidere U 2002.752 H og U 2012.3640 H. Det anførte synspunkt om, at (mere betydende) begrundelsesfejl normalt medfører afgørelsens ugyldighed, har støtte i dommen U 1999.2125.
(...)
...2003.496 Ø. Hvis prøvelsen af afgørelsens materielle indhold er tilbundsgående, bliver der ikke tale om ugyldighed, heller ikke selv om der reelt ingen begrundelse er for forvaltningsmyndighedens afgørelse, jf. U 2014.679. I denne situation vil rettens begrundelse træde i stedet for forvaltningens manglende begrundelse, jf. herom afsnit E nedenfor.
(...)
- Side 382 -
...andre fejl. I U 2014.2785 H udtalte Højesteret i en sag mod Energiklagenævnet om afgørelser truffet i første instans af en kommune og i anden instans af Energiklagenævnet, at spørgsmålet om ugyldighed på grund af begrundelsesmangler skulle bedømmes i forhold til nævnets afgørelser sml. nedenfor i afsnit E om domstolenes helbredelse af retlige mangler.
(...)
...om ledsagende begrundelse, nu navnlig forvaltningsloven, §§ 22 og 24... kan karakteriseres som mellemtilfælde. Der kan, om end med noget besvær, anlægges et garantisynspunkt« (fremhævet her). Se hertil også Michael Lunn i Juristen 2001, s. 52 f. men alene at eventuelle klagefrister og søgsmålsfrister suspenderes, indtil den korrekte begrundelse er