- Side 310 -
...størstedelen af forvaltningslovens regler ved hverken at hvile på en retsgrundsætning eller være en kodificering af fast praksis etableret før 1985. Om formålet med alligevel at indføre regler om begrundelse fremgår af forarbejderne til forvaltningsloven, at begrundelse har en række nyttige effekter i forhold til at øge retssikkerheden i bred forstand.
- Side 311 -
...for ekstern systemtransparens, når forvaltningsmyndigheder anvender sagsbehandlende teknologier. Medmindre andet er bestemt i lovgivningen, gælder begrundelsespligten, når der senere træffes afgørelse, hvis afgørelsen ikke giver en part fuldt ud medhold. På dette tidspunkt skal meddeles en begrundelse, der opfylder kravene i forvaltningslovens § 24.
Forvaltningslovens § 24 indebærer i hovedtræk, at der skal være en henvisning til de relevante retsregler, en kort redegørelse vedrørende sagens faktum og en angivelse af de hovedhensyn, der har været bestemmende ved skønsmæssige afgørelser, se om redegørelse for faktum nedenfor i afsnit 3.2.5 om datatransparens.
(...)
- Side 312 -
...kriterier præciserer et skøn, må derfor formentlig være forpligtet til i et vist omfang at redegøre for, hvordan dette sker, såfremt begrundelsespligten efter forvaltningslovens § 22 udløses, jf. f.eks. FOB 2015-19 og U 1999.2125 Ø. Sidstnævnte vil f.eks. være relevant i løsninger med integreret machine learning eller andre former for kunstig intelligens.
(...)
- Side 313 -
...der reelt er blevet lagt vægt på, og der må ikke være angivet forhold, der har været uden betydning. Heraf følger formentlig, at myndigheden har pligt til at sikre sig en vis validerbar indsigt i den sagsbehandlende løsning. I modsat fald er det ikke er muligt at sikre sig, at begrundelsen lever op til de krav, der følger af forvaltningslovens § 24.
(...)
...udløser begrundelsespligt efter forvaltningslovens §§ 22-24, skal myndigheden være i stand til at beskrive de retningslinjer og den praksis, der er etableret i en sagsbehandlende løsning, når en tilsvarende pligt ville eksistere for interne retningslinjer i en analog kontekst. Begrundelseskravet gælder imidlertid ikke i forbindelse med systemudvikling.
- Side 327 -
...om sagens faktiske omstændigheder, der indhentes og anvendes af den sagsbehandlende løsning. Af begrundelseskravet følger således krav til datatransparens i det omfang, begrundelsespligten udløses og i det omfang, det er nødvendigt at redegøre for sagens væsentligste fakta mv. Se om forvaltningslovens § 24, stk. 2, ovenfor i kapitel 6, afsnit 7.3.