- Side 197 -
...oplysninger, som der er særlig hjemmel i en anden lovgivning til at holde skjult. Det betyder f.eks., at Arbejdstilsynet ikke skal oplyse om eventuelle anmeldelser, jf. arbejdsmiljølovens § 79, stk. 2. Som nævnt i kapitel 5 fremgår det af denne bestemmelse, at Arbejdstilsynet ikke må oplyse en arbejdsgiver eller andre om, at tilsynet har modtaget en klage.
(...)
- Side 198 -
...indeholdt, dels en begrundelse for, at besøget er uvarslet. Hjemmelsgrundlaget for indgrebet og den brugte undtagelsesbestemmelse i tvangsindgrebsloven skal altså stå i meddelelsen. Der kan kun i meget sjældne tilfælde undtages fra den samtidige meddelelse, jf. bl.a. henvisningen til forvaltningslovens § 24, stk. 3, jf. forvaltningslovens §§ 15-15 b.
- Side 227 -
Kravene til begrundelsens indhold findes i forvaltningslovens § 24.
(...)
...er udøvet en konkret vurdering eller et samlet skøn. Omvendt kan det nogle gange være nok at henvise til en almindeligt fulgt praksis. Det kræver dog, at den pågældende praksis er almindelig kendt, eller myndigheden fortæller virksomheden (og/eller andre parter), hvor den omtalte (offentliggjorte) praksis kan findes. F.eks. kan cirkulærer eller vej-
(...)
- Side 228 -
...væsentlig betydning for afgørelsen. Det er en konkret vurdering, hvornår og i hvilket omfang en redegørelse for fakta er nødvendig. I vurderingen indgår, om parten må antages i forvejen at være bekendt med de oplysninger, som forvaltningen har lagt vægt på – f.eks. som følge af tidligere partshøring eller aktindsigt, og om faktum er omtvistet eller uklart.
(...)
Der er ikke noget i vejen for, at en myndighed bruger standardbegrundelser, så længe begrundelsen opfylder kravene i forvaltningslovens § 24.
De anvendte regler skal altid oplyses i begrundelsen. Efter forvaltningslovens § 24, stk. 3, kan de andre dele af begrundelsen derimod begrænses i de sager, der er nævnt i lovens § 11, stk. 2, og i det omfang hvori oplysninger kan undtages fra aktindsigt efter §§ 15-15 b.