- Side 428 -
...videregives en fortrolig oplysning. Det kan ikke udelukkes, at en myndighed i en sådan situation efter omstændighederne vil være berettiget til at afslå aktindsigt i sagen med den begrundelse, at sagen er undtaget fra aktindsigt, fordi den indeholder oplysninger om en enkeltpersons private forhold, jf. også princippet i forvaltningslovens § 24, stk. 3.
- Side 478 -
...november 1997 om aktindsigt i personalesager. Noget andet er, at oplysninger i begrundelsen om privatlivsforhold, herunder bl.a. afhængighed af spiritus mv., vil kunne undtages efter § 30, nr. 1, hvilket følger af bestemmelsens ordlyd, hvorefter lovens almindelige regler gælder for oplysninger om disciplinære reaktioner i form af advarsel eller derover.
- Side 624 -
...Ombudsmanden synes ikke at have haft bemærkninger til, at de pågældende vurderinger og anbefalinger ikke kunne henregnes til oplysninger af faktisk karakter, men ombudsmanden fremsatte derimod bemærkninger om, hvorvidt Naturklagenævnets afslag levede op til miljøoplysningslovens regler om aktindsigt samt begrundelseskravet i forvaltningslovens § 24, stk. 1.
- Side 712 -
...kræves det ikke, som nævnt under pkt. 1, at der i det enkelte tilfælde efter en konkret vurdering påvises en nærliggende risiko for, at statens sikkerhed mv. vil lide skade af betydning, hvis der meddeles aktindsigt i oplysningerne. Tavshedspligten af hensyn til statens sikkerhed eller rigets forsvar følger af forvaltningslovens § 27, stk. 2, 1. pkt.
- Side 723 -
...dokumenter i almindelighed kunne undtages efter § 31. Se også den tilsvarende udtalelse af 20. december 2017 (sag nr. 17/01418), hvor ombudsmanden ikke havde grundlag for at kritisere, at Forsvarsministeriet havde meddelt afslag på aktindsigt i oplysninger om, i hvilket omfang Forsvaret havde ydet assistance til PET i forhold til konkrete opgaver.
- Side 729 -
næppe et krav, at myndigheden i et afslag på aktindsigt, der meddeles efter § 32, stk. 1, skal komme med en nærmere redegørelse for forpligtelsens indhold og karakter. Det væsentligste må være, at myndigheden i den forbindelse opfylder begrundelseskravet i forvaltningslovens § 24, jf. § 22.
- Side 829 -
...undtaget et eller flere dokumenter eller dele heraf fra aktindsigt i medfør af §§ 30-33, skal som udgangspunkt udtrykkeligt underrette den aktindsigtssøgende herom, jf. de specielle bemærkninger til offentlighedslovens § 34 og forvaltningslovens § 24, jf. § 22. Det samme bør andre myndigheder omfattet af offentlighedslovens anvendelsesområde gøre.
(...)
...hemmeligholde selve eksistensen af et eller flere dokumenter, jf. også forvaltningslovens § 24, stk. 3, samt pkt. 1.1.3 i indledningskapitlet til kapitel 5 (§§ 36-41). I sådanne tilfælde kan den pågældende myndighed således beslutte sig for hverken at ville be- eller afkræfte, om myndigheden er i besiddelse af dokumenter omfattet af aktindsigtsanmodningen.
(...)
- Side 831 -
...aktindsigtsanmodningen. Udtalelsen er refereret nærmere under pkt. 6.2 i kommentaren til § 31. Se tilsvarende Folketingets Ombudsmands udtalelse af 20. december 2017 (sag nr. 17/01418), hvor Forsvarsministeriet havde meddelt afslag på aktindsigt i oplysninger om, i hvilket omfang Forsvaret havde ydet assistance til PET i forhold til konkrete opgaver.