- Side 846 -
...Forvaltningsloven indebærer, at begrundelsen skal indeholde tre elementer. For det første skal begrundelsen henvise til de retsregler, som afgørelsen er truffet efter, jf. bl.a. FOB 2015-26, hvor dette krav ikke var efterlevet. Dernæst skal begrundelsen, i det omfang afgørelsen bygger på et administrativt skøn, angive de hovedhensyn, der har været be-
(...)
- Side 847 -
...afgørelsen på flere punkter var utilstrækkelig og langtfra levede op til de krav, der fulgte af forvaltningslovens § 24 og praksis på området. Ombudsmanden overvejede, om begrundelsen var for mangelfuld til, at han kunne undersøge sagen, men fandt dog, at de uddybende oplysninger fra ministeriet gav tilstrækkeligt grundlag for en undersøgelse af sagen.
(...)
...konkret grund til at antage, at en minister har eller vil få behov for embedsværkets bistand«. Dette burde ministeriet have gjort, jf. forvaltningslovens § 24, stk. 2, hvorefter begrundelsen for en afgørelse om fornødent skal indeholde en kort redegørelse for de oplysninger vedrørende sagens faktum, der er tillagt væsentlig betydning for afgørelsen.
(...)
- Side 848 -
...havde telefonisk over for ombudsmanden oplyst, at ministeriet havde været opmærksom på tidsfaktoren). Ombudsmanden bemærkede, at ministeriet i afgørelsen burde have anført, at tidsfaktoren havde været inddraget, da det følger af forvaltningslovens § 24, stk. 1, 2. pkt., at de hovedhensyn, der har været bestemmende for skønsudøvelsen, skal angives.
(...)
...underretningen herom i sig selv vil afsløre forhold, som er undtaget fra aktindsigt efter §§ 30-33. Der kan således forekomme tilfælde, hvor det – navnlig i lyset af tyngden af de interesser, der gør sig gældende – må anses for påkrævet at hemmeligholde selve eksistensen af et eller flere dokumenter, jf. også nedenfor samt pkt. 8 i kommentaren til § 34.
(...)
- Side 849 -
...omfang, hvori oplysningerne kan undtages fra aktindsigt, jf. forvaltningslovens §§ 15-15 b. I et sådant tilfælde bør myndigheden dog oplyse om, at begrundelsen for afgørelsen er blevet begrænset efter forvaltningslovens § 24, stk. 3, jf. FOB 2008, side 158. Se også pkt. 8 i kommentaren til § 34 om undladelse af at underrette om tilbageholdte dokumenter.
(...)
...mere fyldestgørende begrundelse, uden at det ville indebære, at ministeriet røbede oplysninger omfattet af 1985-lovens § 13, stk. 1, nr. 6. Da der i sagen forelå hjemmel til, at ministeriet kunne give afslag på aktindsigt uden samtidig at be- eller afkræfte, om ministeriet var i besiddelse af dokumenter omfattet af aktindsigtsanmodningen, burde en
- Side 852 -
...midler, og som ved bekendtgørelse er inddraget under offentlighedsloven) – er ikke undergivet forvaltningslovens sagsbehandlingsregler. De pågældende organer er således f.eks. ikke forpligtet til efter forvaltningslovens § 24 at begrunde et afslag på aktindsigt, men noget kunne tale for, at organerne så vidt muligt forsøger at efterleve principperne i