- Side 224 -
...helt klart for borgeren, hvordan sagens oplysninger hænger sammen med reglerne, dvs. hvilken betydning de indsamlede oplysninger har haft for afgørelserne. Paradigmer og tilknyttede tekster skal også udarbejdes til at understøtte overholdelse af begrundelsespligten i forvaltningslovens §§ 22-24, der udløses, når en afgørelse er til ugunst for en part.
(...)
Begrundelseskravet, der fremgår af forvaltningslovens §§ 22-24, omfatter kun afgørelser, der ikke giver fuldt ud medhold, og kun de involverede parter, der har ret til at få meddelt afgørelsen. Kravene til begrundelsens indhold fremgår af lovens § 24, og der er en omfattende praksis, hvori der kan hentes bidrag til fortolkning og præcisering af bestemmelsen.
(...)
- Side 227 -
...forklare, hvilke »logikker« der er anvendt i en digital løsning.430430. Se i samme retning NOU 2019: 5, Ny forvaltningslov – Lov om saksbehandlingen i offentlig forvaltning (forvaltningsloven), pkt. 18.3.3.5, Dokumentasjon av automatiserte beslutningssystemers rettslige innhold. Se i forlængelse heraf også databeskyttelsesforordningens artikel 13 og 14.