- Side 440 -
...gælder ikke kun for fysiske personer, men også med hensyn til personligt drevne virksomheder, jf. FOB 1996.93. Til gengæld finder den ikke anvendelse på selskaber og andre juridiske personer. En juridisk persons straffesag vil dog kunne undtages fra aktindsigt efter offentlighedslovens § 19, stk. 1, bortset fra vedtagne bødeforelæg, jf. § 19, stk. 2.
- Side 443 -
...aktindsigt ikke oplysninger om tekniske indretninger eller fremgangsmåder eller om drifts- eller forretningsforhold el.lign., for så vidt det er af væsentlig økonomisk betydning for den person eller virksomhed, oplysningerne angår, at anmodningen ikke imødekommes. Bestemmelsen modsvares af tavshedsforskriften i forvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 2.
- Side 445 -
Efter offentlighedslovens § 31 kan retten til aktindsigt begrænses, i det omfang det er af væsentlig betydning for statens sikkerhed eller rigets forsvar. Bestemmelsen modsvares af tavshedspligtbestemmelsen i forvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 1.
- Side 446 -
Efter offentlighedslovens § 32, stk. 1, kan retten til aktindsigt begrænses, i det omfang fortrolighed følger af EU-retlige eller folkeretlige forpligtelser el.lign. Bestemmelsen modsvares af tavshedsforskriften i forvaltningslovens § 27, stk. 2, 2. pkt., 2. led.
- Side 447 -
Efter offentlighedslovens § 32, stk. 2, kan retten til aktindsigt begrænses, i det omfang dette er nødvendigt til beskyttelse af væsentlige hensyn til rigets udenrigspolitiske interesser, herunder forholdet til andre lande eller internationale organisationer. Bestemmelsen modsvares af (dele af) tavshedsforskriften i forvaltningslovens § 27, stk. 3.
- Side 449 -
...det omfang det er nødvendigt til beskyttelse af væsentlige hensyn til forebyggelse, efterforskning og forfølgning af lovovertrædelser, straffuldbyrdelse o. lign. og beskyttelse af sigtede, vidner eller andre i sager om strafferetlig eller disciplinær forfølgning. Bestemmelsen modsvares af tavshedsforskriften i forvaltningslovens § 27, stk. 4, nr. 1.
(...)
- Side 450 -
...Oplysninger om disciplinære sanktioner vil dog være fortrolige – og undtaget fra aktindsigt efter offentlighedslovens § 30, nr. 1 – såfremt de afslører følsom information om den ansattes private forhold som for eksempel oplysninger om fysiske eller psykiske sygdomme, familiemæssige problemer eller afhængighed af spiritus eller euforiserende stoffer.
...tavshedspligt i forvaltningslovens § 27, stk. 4, nr. 2. Den tager navnlig sigte på tilfælde, hvor der er behov for at nægte aktindsigt, fordi oplysningerne ellers må forventes til at blive benyttet til modforholdsregler eller unddragelser af en sådan karakter, at den offentlige foranstaltning ikke vil kunne gennemføres efter sit formål. Bestemmelsen
- Side 451 -
Efter offentlighedslovens § 33, nr., 3, kan retten til aktindsigt begrænses, i det omfang det er nødvendigt til beskyttelse af væsentlige hensyn til det offentliges økonomiske interesser, herunder udførelsen af det offentliges forretningsvirksomhed. Bestemmelsen modsvares af tavshedsforskriften i forvaltningslovens § 27, stk. 4, nr. 3.
- Side 453 -
Bestemmelsen modsvares af tavshedsforskriften i forvaltningslovens § 27, stk. 4, nr. 6, og har karakter af en opsamlingsbestemmelse, der giver hjemmel til at nægte aktindsigt i tilfælde, hvor der foreligger et sagligt beskyttelsesbehov, som ikke er dækket af undtagelsesbestemmelserne i §§ 30-32 og § 33,
- Side 456 -
...ved konkret tjenestebefaling vil kunne begrænse adgangen til aktindsigt, medmindre der er tale om tavshedspålæg meddelt i henhold til særskilt lovhjemmel, som giver adgang til at meddele tavshedspålæg med hensyn til oplysninger, der ikke i sig selv vil være omfattet af straffelovens § 152, jf. forvaltningslovens § 27, stk. 1-4. Se også FOB 1997.108.
- Side 457 -
...aktindsigt efter §§ 30-33, jf. FOB 2002.182 og FOB 2009 5-2. Dog er der plads til en meroffentlighedsvurdering i tilfælde, hvor de pågældende oplysninger er omfattet af en undtagelsesbestemmelse, der alene varetager hensynet til en offentlig interesse, som myndigheden selv råder over, eller hvor den, oplysningerne angår, har givet samtykke til udleveringen.
- Side 459 -
...praktisk betydning i forhold til straffesager vedrørende juridiske personer. Derimod kan meroffentlighedsprincippet ikke i almindelighed anvendes i forhold til dokumenter og oplysninger, der indgår i straffesager mod fysiske personer, idet oplysninger om fysiske personers strafbare forhold er fortrolige efter forvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 1.
(...)
...2005.253. F.eks. vil oplysninger om påståede eller konstaterede disciplinærforseelser som udgangspunkt ikke være fortrolige oplysninger. Der er derfor mulighed for efter en konkret vurdering at meddele meraktindsigt i de ikke-fortrolige oplysninger i en konkret personalesag, dog under iagttagelse af databeskyttelsesforordningens behandlingsregler.
(...)
...forpligtet til af egen drift at overveje, om der bør gives meraktindsigt i denne særlige form for dokumenter. I det omfang reglerne om tavshedspligt i bl.a. forvaltningslovens § 27, stk. 1-4, og databeskyttelsesforordningens behandlingsregler ikke er til hinder herfor, er myndigheden imidlertid ikke udelukket fra at udlevere oplysninger fra kalendere.
- Side 470 -
Forvaltningslovens § 27 og straffelovens §§ 152 ff. indeholder regler om tavshedspligt. Efter straffelovens § 152, stk. 3, anses en oplysning for at være fortrolig, når den ved lov eller anden gyldig bestemmelse er betegnet som sådan, eller når det i øvrigt er nødvendigt at hemmeligholde den for at varetage væsentlige hensyn til offentlige eller private interesser.
(...)
Hvor spørgsmålet om, hvilke oplysninger der er tavshedsbelagte, ikke er reguleret i særlovgivningen, må spørgsmålet løses på baggrund af lovgivningens almindelige regler, herunder navnlig bestemmelserne i forvaltningslovens § 27, stk. 1-4.
(...)
- Side 471 -
...og kunstnere modsvares af offentlighedsloven § 33, nr. 4, mens opsamlingsbestemmelsen i forvaltningslovens § 27, stk. 4, nr. 5, er formuleret svarende til generalklausulen i offentlighedslovens § 33, nr. 5. Det ligger endvidere i dag fast, at oplysninger, som ikke kan nægtes udleveret efter reglerne i offentlighedsloven, ikke har fortrolig karakter.
(...)
- Side 472 -
...private interesser som nævnt i § 27, stk. 1-4. Bestemmelsen indebærer alene en adgang til ved tjenestebefaling at specificere, hvilke oplysninger eller dokumenter der allerede efter de almindelige regler er undergivet tavshedspligt, og kan således ikke anvendes til at udvide området for, hvad der er fortroligt. Se hertil FOB 2001.574 og FOB 2003.699.
...endvidere præciseret i forvaltningslovens § 27, stk. 1-4, at straffelovens almindelige bestemmelser om tavshedspligt i dansk offentlig tjeneste eller hverv (bl.a.) omfatter alle inden for den offentlige forvaltning, jf. om dette begreb kapitel 3, afsnit 2. Tavshedspligten gælder, uanset om vedkommende fortsat er ansat i den offentlige forvaltning.
(...)
- Side 473 -
...der ikke har et personligt ansættelsesforhold eller udfører et personligt hverv, men som i øvrigt udfører en arbejdsopgave med tilknytning til en forvaltningsmyndighed. Sådanne personer kan imidlertid være omfattet af en tilsvarende tavshedspligt efter bestemmelsen i straffelovens § 152 a, når udførelsen eller varetagelsen af opgaver beror på aftale.
(...)
...for at virke i offentlig tjeneste eller hverv. Det følger imidlertid af bestemmelserne i straffelovens §§ 152 b og 152 c, at personer, der udøver erhverv i medfør af offentlig beskikkelse eller anerkendelse, samt deres medhjælpere umiddelbart er omfattet af en tavshedspligt, som svarer til den, der påhviler personer i offentlig tjeneste eller hverv.
- Side 474 -
Det klare udgangspunkt efter straffelovens §§ 152-152 e er, at oplysninger, som må anses for fortrolige efter forvaltningslovens § 27 og særlovgivningens regler herom, kun kan offentliggøres, såfremt myndigheden har hjemmel hertil i lovgivningen.
- Side 476 -
...forvaltningslovens § 27, stk. 1. Med hensyn til spørgsmålet om, hvorvidt videregivelsen af disse oplysninger til pressen var berettiget, udtalte ombudsmanden, at videregivelsen måtte forudsætte samtykke fra den pågældende borger. Det var tilfældet, selv om oplysningerne vedrørte strafbare forhold, som var offentligt kendte eller dog i offentlighedens interesse.
- Side 480 -
...straffelovens § 152, stk. 1, med bøde eller fængsel indtil 6 måneder. Straffen kan stige til fængsel indtil 2 år, hvis forholdet er begået med forsæt til at skaffe sig eller andre uberettiget vinding, eller der i øvrigt foreligger særligt skærpende omstændigheder. Dette gælder også for overtrædelse af et lovligt pålagt tavshedspålæg efter § 27, stk. 6.