- Side 551 -
...§ 152 og forvaltningslovens § 27 som for lovgivningens særlige bestemmelser om tavshedspligt. Dog kan tavshedsforskrifter i EU-retten bevirke en begrænsning i aktindsigten efter lovens § 15 a, jf. herom afsnit 2.4.2 nedenfor. Heller ikke bestemmelser i lovgivningen om, at et møde skal afholdes for lukkede døre, udelukker i sig selv partsaktindsigt.
- Side 562 -
...15 a, stk. 1, kan retten til aktindsigt endvidere begrænses, i det omfang fortrolighed følger af EU-retlige eller folkeretlige forpligtelser eller lignende. Bestemmelsen modsvares af offentlighedslovens § 32, stk. 1, og af forvaltningslovens § 27, stk. 2, 2. pkt., 2. led, om tavshedspligt, jf. om førstnævnte bestemmelse kapitel 10, afsnit 3.4.5.5.
- Side 563 -
...efterforskning i straffesager hemmeligholdes, i det omfang dette er nødvendigt af hensyn til retshåndhævelsens effektivitet. Bestemmelsen omfatter imidlertid ikke alene oplysninger vedrørende en konkret straffesags efterforskning, men også generelle oplysninger f.eks. om politiets, skattemyndighedernes eller andre myndigheders efterforskningsmetoder. Det
(...)
- Side 564 -
...særlige karakter gør hemmeligholdelse påkrævet. Bestemmelsen modsvares – i forhold til de beskyttede interesser, men ikke med hensyn til interesseafvejningen over for parterns behov for at se oplysningerne – af offentlighedslovens § 33, nr. 5, og af tavshedsforskriften i forvaltningslovens § 27, stk. 4, nr. 5, jf. herom kapitel 10, afsnit 3.4.5.11.
- Side 565 -
...§ 30, nr. 1, og forvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 1 – alle former for oplysninger om enkeltpersoners private forhold, se om disse bestemmelser kapitel 10, afsnit 3.4.5.2. Oplysninger vedrørende enkeltpersoner, der ikke ville kunne undtages efter i offentlighedslovens § 30, nr. 1, vil aldrig kunne undtages efter forvaltningslovens § 15 b, nr. 5.