- Side 245 -
...forvaltningslovens og offentlighedslovens område. Denne retsopfattelse havde Datatilsynet under sagen grundlæggende erklæret sig enig i – og den er også fremadrettet lagt til grund af Datatilsynet i forbindelse med dets virksomhed. Datatilsynets hidtidige praksis, således som den bl.a. kom til udtryk i sagen med j.nr. 2004-322-0064, jf. ovenfor, må således
(...)
- Side 247 -
...forvaltningsskik vil skulle overholdes. De nævnte almindelige regler om tavshedspligt udfyldes og suppleres af reglerne i persondataloven, som er helt centrale i forhold til ordninger, hvorunder forvaltningsmyndigheder systematisk gør personoplysninger i kontrolresultater, afgørelser mv. tilgængelige for en ubestemt kreds af modtagere over internettet.
(...)
- Side 248 -
...og karakteren af den behandling, der foretages. F.eks. må den behandling, som foretages i forbindelse med egen drift offentliggørelse af personoplysninger, som udgangspunkt antages at være særligt indgribende for den registrerede. Denne konkrete vurdering vil skulle foretages også i de tilfælde, hvor der er tale om (ikke-fortrolige) oplysninger, som
(...)
- Side 249 -
...hvornår forvaltningsmyndigheders offentliggørelse af oplysninger om juridiske personer kan ske inden for rammerne af straffelovens §§ 152-152 e og forvaltningslovens § 27. Spørgsmålet om, hvilke oplysninger om juridiske personer, der er fortrolige, og ikke uden videre vil kunne offentliggøres, er nærmere omtalt i betænkning nr. 1516/2010, side 60-63.
- Side 308 -
...offentliggørelse af kontrolresultater, afgørelser mv., side 29-31 (med omtale af FOB 1994.344) samt side 38, hvor det bl.a. anføres, at afgrænsningen af begrebet »strafbare forhold« må antages at skulle foretages på samme måde som efter forvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 1. Se også Niels Fenger, Forvaltningsloven, side 802 med omtale af FOB 2007.154.