Bemærk, at § 27 blev ændret efter bogens udgivelsesdato. Se i forarbejderne til § 27, om det har en betydning.
- Side 232 -
...stk. 1, nr. 1 og derfor ikke undergivet aktindsigt. Ombudsmanden fandt tillige, at oplysningerne var omfattet af reglerne om tavshedspligt i forvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 6, og at Sundhedsministeriet som følge heraf havde været afskåret fra at meddele aktindsigt i henhold til meroffentlighedsprincippet i offentlighedslovens § 4, stk. 1, nr. 2.
(...)
- Side 233 -
...aktindsigt, henstillede ombudsmanden, at Sundhedsministeriet foranledigede, at styrelsen undergav begæringen en ny og samlet behandling. Ombudsmanden tilføjede, at han gik ud fra, at styrelsen, hvis den fandt at kunne imødekomme begæringen om aktindsigt, ville være forskeren behjælpelig med at finde frem til sagerne, jf. forvaltningslovens § 7, stk. 1.
(...)
- Side 234 -
...oplysningerne indgik i en personalesag, til, at oplysningerne måtte anses for tavshedsbelagte. Derfor var der efter ombudsmandens opfattelse som udgangspunkt ikke noget til hinder for at give meraktindsigt i oplysningerne. Om der i sagen var personfølsomme oplysninger, måtte bero på en konkret vurdering i henhold til forvaltningslovens § 27, stk. 1.
- Side 239 -
...§ 12, stk. 1, nr. 1, og derfor ikke undergivet aktindsigt. Han fandt tillige, at oplysningerne var omfattet af reglerne om tavshedspligt i forvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 6, og at Sundhedsministeriet som følge heraf havde været afskåret fra at meddele aktindsigt i henhold til meroffentlighedsprincippet i offentlighedslovens § 4, stk. 1, nr. 2.
(...)
Ombudsmanden kritiserede, at styrelsen havde orienteret arbejdsgiveren om et muligt ulovligt forhold, idet dette ikke havde været nødvendigt for, at arbejdsgiveren kunne besvare styrelsens spørgsmål. Han henviste i den forbindelse til forvaltningslovens § 27.
(...)
- Side 240 -
ratet mente herefter ikke, at statsfængslet havde tilsidesat tavshedspligtsreglerne i forvaltningslovens § 27 og straffelovens § 152.