Bemærk, at § 27 blev ændret efter bogens udgivelsesdato. Se i forarbejderne til § 27, om det har en betydning.
- Side 82 -
...sag, medmindre de fremgår af sagens akter i øvrigt. Der var efter det oplyste ikke gjort notater om tavshedspålægget, og de to ministerier havde således ikke gjort det muligt, at dokumentere pålæggets eksistens, indhold og rækkevidde. Ministeriernes fremgangsmåde i forbindelse med meddelelsen af tavshedspålægget anså ombudsmanden for meget kritisabel.
- Side 101 -
...mod læge A, der var leder af en privat behandlingsinstitution, idet denne oplysning var undtaget fra aktindsigt som en oplysning om en enkeltpersons private forhold (FOB 1994.334). Da en udlevering af oplysningerne stred mod tavshedspligtsreglen i forvaltningslovens § 27, havde ministeriet også været afskåret fra at give meraktindsigt i rapporten.
(...)
- Side 102 -
om tavshedspligt efter forvaltningslovens § 27 stk. 3, selv om sagerne indeholdt fortrolige oplysninger om private. Sagens hovedproblem var, hvem der havde kompetence til at tage stilling til, om der var tale om et samfundsmæssigt betydningsfuldt forskningsprojekt.