Bemærk, at § 27 blev ændret efter bogens udgivelsesdato. Se i forarbejderne til § 27, om det har en betydning.
- Side 251 -
...nærmere opregnede interesserer. Om der kan gøres undtagelse, beror således på, om de nævnte bestemmelser giver ret til at afslå aktindsigt og ikke på, om en oplysning må anses for omfattet af regler om tavshedspligt i anden lovgivning, primært straffelovens §§ 152-152 f samt forvaltningslovens § 27. Da undtagelserne med hensyn til konkrete oplysninger i
- Side 257 -
...strafferetlig forfølgning mod A var omfattet af offentlighedslovens § 12 nr. 1 (nu § 30 nr. 1), og at ministeriet derfor ikke havde haft pligt til at give aktindsigt i disse oplysninger. Da oplysningerne desuden var undergivet tavshedspligt i henhold til forvaltningslovens § 27 stk. 1, nr. 6, havde ministeriet også været afskåret fra at give meraktindsigt.
(...)
- Side 258 -
...enkeltpersoners private forhold og som derfor kunne undtages fra aktindsigt i henhold til den dagældende lovs § 12 nr. 1. (nu § 30 nr. 1). Sagen kom derefter til at handle om, hvorvidt forskerens projekt kunne anses for tilstrækkeligt samfundsnyttigt til, at oplysningerne kunne udleveres med tavshedspåbud i henhold til forvaltningslovens § 27 stk. 3.
(...)
- Side 259 -
...ombudsmanden udtryk for, at oplysninger om en adoption af en kinesisk pige måtte anses for omfattet af den dagældende offentlighedslovs § 12 stk. 1, nr. 1, og at oplysningerne også måtte anses for fortrolige i henhold til forvaltningslovens § 27 stk. 1, nr. 6. Ombudsmanden kritiserede, at adoptionssamrådet havde udleveret oplysningerne til en tv-station.
- Side 277 -
...efterretningstjenesten har om en person«. Det er lidt uklart hvorfor praksis blev beskrevet ved hjælp af udtrykket »konkret vurdering« når praksis i realiteten berorede på en generaliseret bedømmelse af risikoen ved en udlevering af oplysninger. Forklaringen kan være, at grundlaget for undtagelsen var den daværende lovs § 13 stk. 1 nr. 3 og ikke nr. 1.
- Side 289 -
...hensyn til forebyggelse mv. af lovovertrædelser, at der ikke ville skulle gives aktindsigt, jf. den dagældende lovs § 13 stk. 1, nr. 3. Ombudsmanden anså det for tvivlsomt, om alle oplysningerne i notatet kunne undtages, men fandt ikke at have fuldt tilstrækkeligt grundlag for at tilsidesætte ministeriernes vurdering af, at anmodningen kunne afslås.
- Side 338 -
De almindelige regler om tavshedspligt er indeholdt i straffelovens §§ 152-152 f, § 27 i forvaltningsloven samt i særbestemmelser, som henviser til eller gengiver disse to sæt regler.
(...)
- Side 339 -
Forvaltningslovens § 27 har følgende indhold: