- Side 279 -
...forvaltningsmyndighed har indgivet politianmeldelse mod en privatperson, er omfattet af 1985-offentlighedslovens § 12, stk. 1, nr. 1, om enkeltpersoners private forhold. En sådan oplysning er ligeledes fortrolig efter forvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 1. Hvis der anmodes om aktindsigt i en sag, som en myndighed har anmeldt til politiet, vil et afslag, der er
- Side 288 -
...ikke – medmindre der meddeles samtykke fra den person, hvis strafbare forhold sagen omhandler – kunne meddeles aktindsigt i straffesager vedrørende fysiske personer, fordi disse oplysninger er undergivet tavshedspligt, jf. forvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 1, og omfattet af databeskyttelsesforordningens artikel 10 og databeskyttelseslovens § 8.
- Side 327 -
formelt set kan undtages fra aktindsigt). Det er regler i anden lovgivning, herunder tavshedspligtreglerne i forvaltningslovens § 27, der afskærer meroffentlighed.
- Side 463 -
...Oplysninger om juridiske personer såsom aktieselskaber, fonde, foreninger m.v. vil således ikke kunne undtages fra aktindsigt efter denne bestemmelse, jf. også Folketingets Ombudsmands udtalelse af 6. oktober 2014 (sag nr. 14/01670), hvor ombudsmanden fandt det uberettiget, at en myndighed efter 2013-offentlighedslovens § 30, nr. 1 (der svarer til 1985-of-
- Side 467 -
...Forbrugerombudsmanden havde meldt et selskab til politiet, ikke var fortrolig. En juridisk persons straffesag vil dog kunne undtages fra aktindsigt efter 1985-offentlighedslovens § 2, stk. 1. 1. pkt., bortset fra vedtagne bødeforelæg, jf. 2013-offentlighedslovens § 19, stk. 2, samt pkt. 3 i kommentaren til 1985-offentlighedslovens § 2, stk. 1, 1. pkt.
(...)
...1985-offentlighedslovens § 12, stk. 1, nr. 1, (og i øvrigt er undergivet tavshedspligt efter forvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 1). Det er imidlertid ikke enhver oplysning om et muligt strafbart forhold, herunder om enhver anmeldelse, der kan anses for omfattet af 1985-offentlighedslovens § 12, stk. 1, nr. 1, idet det må antages at forudsætte, at oplysnin-
- Side 469 -
...overvejende grad var begrundet i den pågældende persons forhold, som styrelsen anså for bebrejdelsesværdige. Selvom sagen drejede sig om tavshedspligt efter forvaltningslovens § 27, er den anvendelig i forhold til afgrænsningen af offentlighedslovens 1985-offentlighedslovens § 12, stk. 1, nr. 1, da de to bestemmelser har et sammenfaldende indhold.
- Side 470 -
...undtages, jf. også Niels Fenger, Forvaltningsloven med kommentarer, 2. udg., s. 749, vedrørende forvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 1. Endvidere vil ikke-følsomme oplysninger i (helt) særlige tilfælde kunne undtages efter opsamlingsbestemmelsen i 1985-offentlighedslovens § 13, stk. 1, nr. 6, jf. pkt. 12.12 under kommentaren til denne bestemmelse.
- Side 477 -
...9 og 10 samt databeskyttelseslovens §§ 6-8. En anonymisering kan navnlig være utilstrækkelig, hvis der trods anonymiseringen er risiko for, at den pågældende person vil kunne genkendes i en lidt videre kreds. Myndigheden må således sikre sig, at oplysningerne (dokumentet) ikke indeholder sådanne kendetegn, at en identifikation af den pågældende en-
- Side 488 -
Oplysninger om, hvor meget en virksomhed modtager i offentlig støtte, er indtil nu ikke blevet anset for fortrolige efter forvaltningslovens § 27, stk. 1,
- Side 494 -
...medfører, at oplysninger om almindeligt gængse forretningsmetoder eller en almindeligt kendt produktionsform normalt ikke kan undtages fra aktindsigt efter 1985-offentlighedslovens § 12, stk. 1, nr. 2, jf. også Niels Fenger, Forvaltningsloven med kommentarer, 2. udg., s. 756, vedrørende tavshedspligtbestemmelsen i forvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 2.
- Side 530 -
betydning, hvis der meddeles aktindsigt i oplysningerne. Tavshedspligten af hensyn til statens sikkerhed eller rigets forsvar følger af forvaltningslovens § 27, stk. 2, 1. pkt.
...jf. også FOB 2010-9-1. Selvom oplysningerne som sådan er offentligt tilgængelige på tidspunktet for behandlingen af en aktindsigtsanmodning, kan der meddeles afslag på aktindsigt i oplysningerne, hvis de (samtidig) viser noget fortroligt om efterretningstjenestens arbejdsmetoder og vidensniveau, jf. princippet i U 2006.65 Ø og (til dels) FOB 2016-28.
- Side 537 -
...2013-lovens § 31, at bestemmelsen bl.a. kan anvendes til at undtage oplysninger med henblik på beskyttelse af et ministeriums it-sikkerhed. Endvidere anførte ombudsmanden, at han var enig i, at udlevering af oplysninger omfattet af 2013-offentlighedslovens § 31 ville udgøre en krænkelse af styrelsens tavshedspligt, jf. herved forvaltningslovens § 27, stk. 2.
- Side 636 -
...pkt., er ikke indeholdt i 2013-lovens § 35, fordi bestemmelsen er anset for overflødig. Dette skyldes, at der (formuleringsmæssigt) foreligger identitet mellem de oplysninger, der efter 2013-offentlighedslovens §§ 30-33 kan undtages fra aktindsigt, og de oplysninger, der efter forvaltningslovens § 27, stk. 1-4, er undergivet (almindelig) tavshedspligt.
...tjenestemandslovgivningen«, jf. 1985-offentlighedslovens § 14, 2. pkt. Hermed sigtes der foruden forvaltningslovens § 27, stk. 1-4, til straffelovens §§ 152-152 f, straffelovens § 264 d samt til den nu ophævede bestemmelse i tjenestemandslovens § 10, stk. 2, og tilsvarende regler i de kommunale tjenestemandsvedtægter, jf. FT 1969/70, tillæg A, sp. 593.
- Side 643 -
...konkret tjenestebefaling vil ikke kunne begrænse adgangen til aktindsigt, medmindre der er tale om tavshedspålæg meddelt i henhold til særskilt lovhjemmel, som giver adgang til at meddele tavshedspålæg med hensyn til oplysninger, der ikke i sig selv vil være omfattet af straffelovens § 152, jf. forvaltningslovens § 27, stk. 1-4. Se også FOB 1997.108.