- Side 142 -
...forvaltningsmyndighederne bestemmer. Det fremgår indirekte af forvaltningslovens § 27, stk. 5. I bestemmelsen står, at en overordnet ikke kan pålægge en ansat tavshedspligt, medmindre det umiddelbart kan begrundes ud fra de hensyn, der er opregnet i stk. 1-4. Det må i øvrigt antages, at dem der får tavshedspålæg, kan kræve at få dette skriftligt.205205. Jf. FOB 2012.13.
(...)
...derefter undersøges særlovgivningen og forvaltningsloven med den dertil tilknyttede praksis. Er det ikke umiddelbart muligt at finde praksis om forvaltningslovens § 27, kan praksis om undtagelse af oplysninger fra aktindsigt efter offentlighedslovens §§ 30-33 inddrages, da oplysninger undtaget fra aktindsigt efter disse bestemmelser også er fortrolige.
- Side 143 -
...fortrolig, skal det ud fra en konkret bedømmelse afgøres om oplysningen er fortrolig. Ved denne vurdering tages udgangspunkt i straffeloven og forvaltningslovens § 27 samt praksis på området. Forvaltningslovens § 27 henviser til en række hensyn til offentlige eller private interesser, som særligt vil kunne medføre, at en oplysning må anses som fortrolig.
(...)
...forvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 2 er oplysninger fortrolige, hvis de drejer sig om tekniske indretninger eller fremgangsmåder eller om drifts- eller forretningsforhold mv. Det er dog efter bestemmelsen en forudsætning, at det er af væsentlig økonomisk betydning for den person eller virksomhed, oplysningerne angår, at oplysningerne ikke videregives.
(...)
- Side 144 -
...fortrolige. Det følger af samspillet mellem tavshedspligtsreglerne og persondatalovens § 8.209209. Se kapital 6, afsnit 4.2.5 om persondatalovens § 8. Et eksempel på sådanne sammenflettede oplysninger er oplysninger om ansattes, direktions eller bestyrelses grove pligtforsømmelser, som har ført til, at virksomheden har overtrådt regnskabslovgivningen.
(...)
...at være opmærksom på bestemmelser i forordninger og direktiver om tavshedspligt. Derimod vurderes det konkret, om det er nødvendigt at hemmeligholde en oplysning til beskyttelse af væsentlige hensyn til Danmarks udenrigspolitiske interesser, herunder forholdet til andre lande eller internationale organisationer, jf. forvaltningslovens § 27, stk. 3.
(...)
Tavshedspligt kan tillige følge af forvaltningslovens § 27, stk. 4, med hensyn til oplysninger, som det i øvrigt er nødvendigt at hemmeligholde for at varetage væsentlige hensyn til en række forskellige interesser, som er opregnet i bestemmelsen. Generelt nævner § 27, stk. 4, nr. 5; »private og offentlige
(...)
- Side 145 -
Som det fremgår, vil en bred vifte oplysninger kunne være fortrolige efter forvaltningslovens § 27. I sjældne tilfælde kan selve det forhold, at der eksisterer en sag, være en fortrolig oplysning. Det kan f.eks. være sager om planlagte kontroller i skatte- eller konkurrencesager.