- Side 174 -
...interesser, efterforskning af lovovertrædelser, beskyttelse af vidner, sikring af kontrolopgaver, det offentliges økonomiske interesser og enkeltpersoners og virksomheders særlige interesser. Opregningen er kun eksempler (se nærmere i bestemmelsen). Herudover kan oplysninger i speciallovgivningen udtrykkeligt være gjort fortrolige/tavshedspligtige.
(...)
...ff. og forvaltningslovens § 27.153153. Jf. nærmere nedenfor s. 287 ff. med yderligere henvisninger. Her skal det dog bemærkes, at tavshedspligtsreglerne kun forhindrer »uberettiget« videregivelse af »fortrolige« oplysninger. Oplysninger, der lovligt og sagligt skal bruges i sagsbehandlingen, kan derfor benyttes og videregives inden for myndigheden.
- Side 176 -
...oplysninger, som det er nødvendigt at hemmeligholde af hensyn til militære forhold, forholdet til fremmede magter, efterforskningsarbejde, beskyttelse af offentligt kontrolarbejde, det offentliges særlige økonomiske interesser, private juridiske personers interne, herunder økonomiske interesser, forretningshemmeligheder etc. (jf. nærmere nedenfor s. 300 ff.).
(...)
- Side 178 -
Videregivelse af andre fortrolige oplysninger end personoplysninger til private og andre myndigheder end forvaltningsmyndigheder (fx domstole eller Folketinget) er reguleret af tavshedspligtsreglerne i straffelovens §§ 152 ff. og forvaltningslovens § 27.
- Side 214 -
...findes at burde vige for afgørende hensyn til udenrigspolitiske interesser mv., jf. § 15 a, stk. 2. Bestemmelsen kan bl.a. bruges på tilfælde, hvor danske myndigheder har forberedt forhandlinger med andre lande mv. Det skal dog generelt bemærkes, at det formentlig vil være sjældent, at der indgår oplysninger omfattet af § 15 a i parters afgørelsessager.
(...)
- Side 216 -
...databeskyttelsesforordningen, der lægger begrænsninger på adgangen til offentliggørelse af andres private forhold. Endelig kan der i helt særlige tilfælde udleveres oplysninger, men med et tavshedspålæg, jf. forvaltningslovens § 27, stk. 6.260260. Jf. nærmere nedenfor s. 305, Sten Bønsing, UfR 2013 B 331 og Lovforslag L 145 2012-13, s. 37 (ad § 15 a).
- Side 230 -
...Lovgivningen kan også stille krav om skriftlighed eller forudsætte skriftlighed, fx hvor parten har brug for at kunne dokumentere afgørelsen i forskellige anledninger. Det er helt almindeligt, at lovgivningen indeholder regler om digital kommunikation med borgere. Herudover kan der i visse tilfælde i loven være angivet særlige formkrav til underret-
- Side 279 -
...angik en særlig tavshedspligtsregel i jernbaneloven. Særlige tavshedspligtsregler kan også findes i EU-direktiver og -forordninger, men også her skal disse fortolkes for at konstatere, om de konkret går videre end den almindelige tavshedspligt.457457. Jf. også Niels Fenger, EU-rettens påvirkning af dansk forvaltningsret, 2. udg., 2013, s. 35. Regler i
(...)
- Side 280 -
...parallelitet i formuleringen af offentlighedslovens §§ 30-33 og forvaltningslovens § 27. Dette indebærer dog ikke nødvendigvis, at der i alle tilfælde vil være sammenfald mellem de oplysninger, der kan undtages fra aktindsigt, og de oplysninger, der er tavshedspligtige efter § 27.458458. Jf. Lovforslag L 145 2012-13, s. 39 (ad nr. 11 – § 27, stk. 1-4).