Bøger, som nævner Forvaltningsloven § 27

Almindelig dokumentoffentlighed

- Side 273 -

...situationer, hvor der reelt ikke er noget tungtvejende modhensyn til den interne beslutningsproces, og i andre tilfælde vil der ikke sjældent kunne gives delvis meroffentlighed.886886. Delvis meroffentlighed kan eksempelvis være relevant i relation til § 27-tilfældene i offentlighedsloven ud over faktiske oplysninger, som skal meddeles efter samme lovs § 28.

Læs på Jurabibliotek



Tavshedspligt

- Side 287 -

Almindelige regler om tavshedspligt inden for det offentlige findes i straffelovens § 152 og §§ 152 a-152 f og i forvaltningslovens § 27.947947. I flere love findes særlige regler om tavshedspligt, f.eks. i skatteforvaltningslovens § 17 og lov om finansiel virksomhed § 354 (for Finanstilsynets ansatte m.fl.).

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 288 -

...gennemførelsen af databeskyttelsesforordningen og -loven mv. (og tidligere persondataloven). Reglerne om videregivelse fortrænger reglerne i bl.a. forvaltningslovens § 27, dog kun for så vidt angår personoplysninger.949949. Forholdet mellem reglerne i databeskyttelsesforordningen og forvaltningslovens regler om tavshedspligt omtales i afsnit e nedenfor.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 289 -

der er tilknyttet bl.a. selvejende institutioner, som udøver offentlig virksomhed af mere omfattende karakter og er undergivet intensiv offentlig kontrol, og som derfor er omfattet af forvaltningsloven (§ 1, stk. 2), fortsat antages umiddelbart at være bundet af tavshedspligten efter forvaltningslovens § 27.950950. Jf. ovenfor kap. I.D.1.b.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...et forskningsprojekt har behov for at få adgang til fortroligt materiale, vil det kunne være berettiget, at myndigheden giver adgang hertil, når det samtidigt med et påbud efter § 27, stk. 6, sikres, at sådanne oplysninger ikke misbruges, idet en overtrædelse af påbuddet vil være sanktioneret efter straffelovens regler om tavshedspligt (jf. stk. 7).

Læs på Jurabibliotek

(...)

...fastlægger tavshedspligtens genstand på samme måde som straffelovens § 152, stk. 3, men føjer hertil en opregning af de hensyn til offentlige eller private interesser, som navnlig vil kunne bevirke, at en oplysning må anses som fortrolig. Det må dog understreges, at denne opregning i realiteten ikke kan anses for udtømmende. Dette kommer til udtryk

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 290 -

...offentlige, er fortrolig og omfattet af tavshedspligten, jf. FOB 2007.219 (s. 226, 2. sp.). En støttepædagogs omtale i anonyme vendinger af et konkret barn i et offentligt forum (bus) var ikke et brud på tavshedspligten (FOB 2009 20-7). jf. § 27, stk. 1, nr. 1, og er et centralt element i reglerne herom. Der er heller ikke tale om en konkret vurdering, når

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 291 -

...personalesager mv.) § 33, nr. 5, ikke er omfattet af adgangen til aktindsigt, ikke nødvendigvis dækket af tavshedspligten,958958. Jf. FT 2012-13, tillæg A, lovforslag L 145, bemærkninger til § 27, stk. 1-4. jf. FOB 2005.253.959959. Oplysninger om egne ansættelsesforhold er normalt ikke fortrolige, jf. FOB 2010 20-13. Se også afsnit B.3.d.1 (bl.a. småtryk).

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 292 -

...muligt ved tjenestebefaling at specificere, hvilke oplysninger der allerede efter § 27, stk. 1-4, er undergivet tavshedspligt.966966. Se Forvaltningsloven med kommentarer, s. 715 f. Adgangen til at pålægge personer uden for den offentlige forvaltning tavshedspligt i henhold til forvaltningslovens § 27, stk. 6, er behandlet ovenfor.967967. Afsnit a.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 293 -

...reglerne om tavshedspligt (der ikke findes tilsvarende i databeskyttelsesforordningen og -loven), må der tillige kunne straffes efter straffelovens §§ 152-152 e, jf. forvaltningslovens § 27 (straffens størrelse må fastsættes efter straffelovens regler om straf i tilfælde, hvor en handling indebærer overtrædelse af flere regler (flere lovovertrædelser)).

Læs på Jurabibliotek