- Side 344 -
...nærmere nedenfor. Omvendt indeholder behandlingsforbuddet i artikel 9, stk. 1, en udvidelse i forhold til de oplysningstyper, som hidtil (efter persondatalovens § 7) blev anset for følsomme. Man kan rejse det spørgsmål, om behandling af følsomme oplysninger (tillige) kræver et behandlingsgrundlag efter artikel 6. Dette spørgsmål er behandlet nedenfor.
- Side 356 -
...oplysning om en positiv alkoholtest må til gengæld anses for en rent privat oplysning, uanset at oplysningen ikke nødvendigvis dækker over egentligt alkoholmisbrug, jf. Peter Blume og Jens Kristiansen, Databeskyttelse på arbejdsmarkedet, side 119. Også en personlighedstest og lignende vil som regel skulle betragtes som vedrørende »rent private forhold«.
- Side 365 -
...§ 27. Efter bestemmelsen i straffelovens § 152, stk. 3, anses en oplysning for at være fortrolig, når den ved lov eller anden gyldig bestemmelse er betegnet som sådan, eller når det i øvrigt er nødvendigt at hemmeligholde den for at varetage væsentlige hensyn til offentlige eller private interesser. I forvaltningslovens § 27, stk. 1-4, er foretaget
(...)
- Side 367 -
...offentlighedslovens område. Denne retsopfattelse havde Datatilsynet under sagen grundlæggende erklæret sig enig i – og den blev også fremadrettet lagt til grund af Datatilsynet i forbindelse med dets virksomhed (under den tidligere persondatalov). Om anonymiseringskravet kan der i øvrigt henvises til indledningen til denne lovkommentar (del 1, pkt. 5.2.2).
(...)
- Side 371 -
...nævnte almindelige regler om tavshedspligt udfyldes og suppleres af reglerne i databeskyttelsesforordningen og databeskyttelsesloven, som er helt centrale i forhold til ordninger, hvorunder forvaltningsmyndigheder systematisk gør personoplysninger i kontrolresultater, afgørelser mv. tilgængelige for en ubestemt kreds af modtagere over internettet.
(...)
- Side 372 -
...samt reglerne om den registreredes rettigheder og behandlingssikkerhed, er beskrevet, og hvor EMRK artikel 6 og 8 og praksis vedrørende disse bestemmelser også er omtalt. Det nævnes bl.a., at offentliggørelse af oplysninger om fysiske personers strafbare forhold efter omstændighederne kan begrundes i persondatalovens § 9 om retsinformationssystemer.
(...)
...betydning for, hvornår forvaltningsmyndigheders offentliggørelse af oplysninger om juridiske personer kan ske inden for rammerne af straffelovens §§ 152-152 e og forvaltningslovens § 27. Spørgsmålet om, hvilke oplysninger om juridiske personer, der er fortrolige, og ikke uden videre vil kunne offentliggøres, er nærmere omtalt i bet. 1516/2010, side 60-63.