Bøger, som nævner Forvaltningsloven § 27

- Side 323 -

...af en anmodning om aktindsigt (af egen drift) skal overveje, om der kan gives aktindsigt i sager, dokumenter eller oplysninger, som kan undtages fra aktindsigt efter undtagelsesbestemmelserne i lovens §§ 23-35. Adgangen til at give meroffentlighed er dog ikke ganske fri, idet den er begrænset af bl.a. tavshedspligtreglerne i forvaltningslovens § 27.

Læs på Jurabibliotek



Offentlighedsloven er en minimumslov

- Side 324 -

aktindsigt). Det er regler i anden lovgivning, herunder tavshedspligtreglerne i forvaltningslovens § 27, der afskærer meroffentlighed.

Læs på Jurabibliotek



Oplysninger omfattet af §§ 30-33: I almindelighed ikke meddele meraktindsigt

- Side 335 -

...tavshedspligt, jf. også Folketingets Ombudsmands udtalelse af 27. juni 2016 (sag nr. 16/01568). Dette understøttes også af, at oplysninger omfattet af §§ 30-33 i almindelighed alene kan undtages, hvis der foreligger en række nærmere angivne væsentlige hensyn, og der vil således også af den grund kun være et begrænset rum for at give meraktindsigt.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...området for retten til at give afslag på aktindsigt er sammenfaldende«. Udtalelsen forekommer noget bastant, da en myndighed kan give meraktindsigt, selvom nogle oplysninger er omfattet af tavshedspligten, hvis myndigheden råder over den interesse – i den omhandlede sag Danmarks udenrigspolitiske interesser – som søges beskyttet med tavshedspligten.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...ombudsmanden, at de hensyn, der indgår i 1985-lovens § 12, stk. 1, nr. 1 (nu § 30, nr. 1), og forvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 6 (nu § 27, stk. 1, nr. 1), i vidt omfang var de samme, og at der derfor ikke reelt var noget rum for meroffentlighed for så vidt angår oplysninger omfattet af 1985-lovens § 12, stk. 1, nr. 1, om enkeltpersoners private forhold.

Læs på Jurabibliotek



Begrundelsen for afslag på meroffentlighed i undtagne dokumenter og oplysninger

- Side 343 -

...offentliges økonomiske interesser, som er omfattet af offentlighedslovens § 33, nr. 3, og forvaltningslovens § 27, stk. 4, nr. 3. I et sådant tilfælde ville det forekomme lidt misvisende at anføre, at tavshedspligten er til hinder for at give meraktindsigt, da myndigheden på trods af tavshedspligten kan give meraktindsigt i de pågældende oplysninger.

Læs på Jurabibliotek



Forvaltningslovens § 27 og databeskyttelsesfordningen samt databeskyttelsesloven mv.

- Side 344 -

...indeholder almindelige oplysninger dels tavshedsbelagte oplysninger om en privatpersons rent private forhold, skal myndigheden sikre sig, at der ikke som led i meroffentlighed videregives oplysninger, der er omfattet af forvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 1, der fastsætter tavshedspligt med hensyn til oplysninger om enkeltpersoners private forhold.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...forvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 6 (nu § 27, stk. 1, nr. 1), der ligesom offentlighedslovens § 12, stk. 1, nr. 1 (nu § 30, nr. 1), omfatter oplysninger om enkeltpersoners private forhold. På denne baggrund udtalte ombudsmanden, at adoptionssamrådets sekretariat hverken havde pligt eller ret til at udlevere oplysningerne til den pågældende tv-station.

Læs på Jurabibliotek



Organer, der ikke er omfattet af forvaltningsloven

- Side 345 -

...1-4. Derimod vil databeskyttelsesforordningen artikel 5-10 og databeskyttelseslovens §§ 5-8 have betydning for de pågældende organers mulighed for at videregive personoplysninger som led i meroffentlighed, ligesom eventuelle særlige tavshedspligtbestemmelser inden for det pågældende område kan begrænse organernes adgang til at meddele meroffentlighed.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...organer i forhold til (forvaltnings)myndigheder omfattet af forvaltningslovens organisatoriske anvendelsesområde. De pågældende organer kan således afslå meraktindsigt med henvisning til princippet i forvaltningslovens § 27, stk. 1-4, jf. Folketingets Ombudsmands udtalelse af 6. juni 2017 (sag nr. 16/05253), der er omtalt straks nedenfor under pkt. 7.

Læs på Jurabibliotek



Meroffentlighed i tavshedsbelagte oplysninger

- Side 346 -

...således – uanset at en oplysning er omfattet af en almindelig eller særlig tavshedspligtbestemmelse – kunne give meroffentlighed, hvis den pågældende tavshedspligtbestemmelse varetager hensynet til en offentlig interesse, som myndigheden selv kan råde over, jf. betænkning nr. 1510/2009, side 740, og side 760 f., samt pkt. 6 i kommentaren til § 35.

Læs på Jurabibliotek

(...)

FOB 2016-28 Udenrigsministeriet havde efter § 31 undtaget en række oplysninger, og da oplysningerne måtte anses for tavshedsbelagte (efter forvaltningslovens § 27, stk. 2, 1. pkt.), havde ombudsmanden ikke grundlag for at kritisere, at ministeriet ikke havde meddelt meraktindsigt.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...udgifter til tjenesterejser mv. I en udtalelse til ombudsmanden anførte KL, at KL ikke havde fundet anledning til at give meraktindsigt i oplysningerne, idet der var tale om tavshedsbelagte oplysninger, jf. princippet i forvaltningslovens § 27 og persondatalovens § 8, stk. 4 og 5. Ombudsmanden kunne ikke kritisere, at KL ikke havde meddelt meraktindsigt.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...hvis de pågældende oplysninger er tilstrækkeligt effektivt anonymiserede, jf. betænkning nr. 1510/2009, side 703 ff., eller hvis myndigheden uden at anonymisere oplysninger omfattet af f.eks. forvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 1, pålægger den aktindsigtssøgende et tavshedspålæg efter forvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 6, jf. FOB 1995, side 283.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 347 -

En myndighed kan også meddele meroffentlighed i oplysninger om enkeltpersoners private forhold omfattet af § 30, nr. 1 (og således også forvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 1), hvis den, oplysningerne angår, har givet samtykke til udleveringen.

Læs på Jurabibliotek


Pligt til af egen drift at overveje meroffentlighed

...behandlingsreglerne i lov om retshåndhævende myndigheders behandling af personoplysninger. I den forbindelse bemærkes, at det forhold, at en sag er undtaget fra aktindsigt, ikke i sig selv indebærer, at alle oplysninger, der indgår på sagen, er tavshedsbelagte, jf. også FOB 2005, side 253 vedrørende oplysninger, der indgår i konkrete personalesager.

Læs på Jurabibliotek



Stk. 2’s praktiske betydning

- Side 348 -

...offentlighedsloven. Det skal dog samtidig bemærkes, at regler i anden lovgivning, herunder navnlig reglerne om tavshedspligt i forvaltningslovens § 27, stk. 1-4, samt navnlig reglerne i databeskyttelsesforordningens artikel 6, 9 og 10 og databeskyttelseslovens §§ 6-8, vil kunne være til hinder for, at der sker udlevering af oplysninger fra kalenderen.

Læs på Jurabibliotek