- Side 388 -
...betragtes som to forskellige sager. Herudover kan der henvises til FOB 2015-56, hvor ombudsmanden fandt, at nogle dokumenter, der var journaliseret på et journalnummer, angik en lovgivningssag og kunne undtages efter § 20, mens andre dokumenter, der var journaliseret på samme journalnummer, angik en bekendtgørelsessag og ikke kunne undtages efter § 20.
- Side 395 -
...almindelige tavshedspligtbestemmelser har derfor ikke nogen betydning, når en myndighed skal tage stilling til spørgsmålet om aktindsigt efter offentlighedsloven, bortset fra når myndigheden skal tage stilling til, om den vil give meroffentlighed efter § 14, da bl.a. de almindelige tavshedspligtbestemmelser begrænser adgangen til at meddele meroffentlighed.
- Side 404 -
...videregives en fortrolig oplysning. Det kan ikke udelukkes, at en myndighed i en sådan situation efter omstændighederne vil være berettiget til at afslå aktindsigt i sagen med den begrundelse, at sagen er undtaget fra aktindsigt, fordi den indeholder oplysninger om en enkeltpersons private forhold, jf. også princippet i forvaltningslovens § 24, stk. 3.
- Side 409 -
...begrænset adgang til at meddele meraktindsigt i straffesager vedrørende privatpersoner, navnlig fordi disse oplysninger vil være undergivet tavshedspligt efter forvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 1. Det følger af § 14, stk. 2, jf. stk. 1, at de nævnte regler i forvaltningsloven sætter en grænse for, hvilke oplysninger der kan gives meraktindsigt i.
- Side 441 -
...meroffentlighed samt FOB 2015-43. Det skal dog bemærkes, at såfremt der på den generelle sag foreligger oplysninger om disciplinære reaktioner vedrørende en ansat i en chefstilling i form af advarsel eller derover, som ikke er ældre end 2 år, jf. § 21, stk. 3, 2. og 3. pkt., vil de pågældende oplysninger i almindelighed ikke kunne undtages efter § 33, nr. 5.
- Side 444 -
...omfattet af tavshedspligten efter § 27, stk. 1-4. F.eks. vil oplysninger om påståede eller konstaterede disciplinærforseelser som udgangspunkt ikke være fortrolige oplysninger, medmindre disse udspringer af den ansattes privatliv eller strafbare forhold, jf. pkt. 2.2 ovenfor. Der vil således for en principiel betragtning være mulighed for efter en kon-
- Side 461 -
...vejledning til offentlighedsloven. Det skal dog samtidig bemærkes, at regler i anden lovgivning, herunder navnlig reglerne om tavshedspligt i forvaltningslovens § 27, stk. 1-4, samt databeskyttelsesforordningens artikel 6, 9 og 10 og databeskyttelseslovens §§ 6-8, vil kunne være til hinder for, at der sker udlevering af oplysninger fra kalenderen.
- Side 633 -
...fonde, foreninger mv. vil således ikke kunne undtages fra aktindsigt efter denne bestemmelse, jf. også Folketingets Ombudsmands udtalelse af 6. oktober 2014 (sag nr. 14/01670), hvor ombudsmanden fandt det uberettiget, at en myndighed efter § 30, nr. 1, i nogle dokumenter havde undtaget oplysninger om nogle institutionsnavne (bl.a. navne på højskoler).
- Side 636 -
...tv-udsendelse udleveret fortrolige oplysninger om et ægtepars adoption af en kinesisk pige. Ombudsmanden pegede på, at de pågældende oplysninger var omfattet af 1985-lovens § 12, stk. 1, nr. 1 (nu § 30, nr. 1), og at de i øvrigt var fortrolige efter den daværende tavshedspligtbestemmelse i forvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 6 (nu § 27, stk. 1, nr. 1).
- Side 637 -
...ovenfor samt FOB 2005, side 309 (vedrørende forvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 1), hvor ombudsmanden udtalte, at en oplysning om, at Forbrugerombudsmanden havde meldt et selskab til politiet, ikke var fortrolig. En juridisk persons straffesag vil dog kunne undtages fra aktindsigt efter § 19, stk. 1, bortset fra vedtagne bødeforelæg, jf. § 19, stk. 2.
(...)
...myndigheden har anmeldt forholdet til politiet), være en så kvalificeret oplysning om et muligt strafbart forhold, at oplysningen er omfattet af § 30, nr. 1, jf. betænkning nr. 1516/2010 om offentlige myndigheders side 29 f., hvor der tages stilling til, i hvilket omfang oplysninger om strafbare forhold er omfattet af tavshedspligten i den nuværende for-
- Side 639 -
...karakter og det forhold, at den i overvejende grad var begrundet i den pågældende persons forhold, som styrelsen anså for bebrejdelsesværdige. Selvom sagen drejede sig om tavshedspligt efter forvaltningslovens § 27, er den anvendelig i forhold til afgrænsningen af offentlighedslovens § 30, nr. 1, da de to bestemmelser har et sammenfaldende indhold.
- Side 640 -
...eller er i fængsel, kan den undtages, jf. også Niels Fenger, Forvaltningsloven med kommentarer (1. udgave, 2013), side 691, vedrørende forvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 1. Endvidere vil ikke-følsomme oplysninger i (helt) særlige tilfælde kunne undtages efter opsamlingsbestemmelsen i § 33, nr. 5, jf. pkt. 11.9 under kommentaren til denne bestemmelse.
- Side 648 -
...lidt videre kreds. Det nævnte anonymiseringskrav vil ikke være tilsidesat, hvis der blot er tale om, at nogle, der i forvejen kender oplysningerne – f.eks. den privatperson, oplysningerne angår, og hans nærmeste familie eller den myndighed, der udleverer oplysningerne – kan identificere den person, de udleverede (og anonymiserede) oplysninger angår.
- Side 657 -
...offentlighedslovens § 30, nr. 2. Det kan imidlertid ikke afvises, at artikel 8 i EU’s charter om grundlæggende rettigheder fremover vil indvirke på denne vurdering, jf. Niels Fenger, Forvaltningsloven med kommentarer (1. udgave, 2013), side 698, med referat af EU-domstolens afgørelse i de forenede sager C-92/09 & C-93/09, Schecke, Sml. 2010.I, side 11063.
- Side 663 -
...økonomisk skade, medfører, at oplysninger om almindeligt gængse forretningsmetoder eller en almindeligt kendt produktionsform normalt ikke kan undtages fra aktindsigt efter § 30, nr. 2, jf. også Niels Fenger, Forvaltningsloven med kommentarer (1. udgave, 2013), side 697, vedrørende tavshedspligtbestemmelsen i forvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 2.
- Side 681 -
...kræves det ikke, som nævnt under pkt. 1, at der i det enkelte tilfælde efter en konkret vurdering påvises en nærliggende risiko for, at statens sikkerhed mv. vil lide skade af betydning, hvis der meddeles aktindsigt i oplysningerne. Tavshedspligten af hensyn til statens sikkerhed eller rigets forsvar følger af forvaltningslovens § 27, stk. 2, 1. pkt.
...jf. også FOB 2010-9-1. Selvom oplysningerne som sådan er offentligt tilgængelige på tidspunktet for behandlingen af en aktindsigtsanmodning, kan der meddeles afslag på aktindsigt i oplysningerne, hvis de (samtidig) viser noget fortroligt om efterretningstjenestens arbejdsmetoder og vidensniveau, jf. princippet i U 2006.65 Ø og (til dels) FOB 2016-28.
- Side 686 -
...fremgår af forarbejderne til § 31, at bestemmelsen bl.a. kan anvendes til at undtage oplysninger med henblik på beskyttelse af et ministeriums it-sikkerhed. Endvidere anførte ombudsmanden, at han var enig i, at udlevering af oplysninger omfattet af § 31 ville udgøre en krænkelse af styrelsens tavshedspligt, jf. herved forvaltningslovens § 27, stk. 2.
- Side 692 -
Henset til, at § 31 (formuleringsmæssigt) er identisk med den korresponderende tavshedspligtbestemmelse i forvaltningslovens § 27, stk. 2, 1. pkt., om statens sikkerhed og rigets forsvar, vil oplysninger omfattet af § 31 samtidig
- Side 720 -
...af en sådan karakter, at beskyttelsesinteresserne skulle »tilsidesættes«. På den anden side ville den offentligt ansatte være underlagt en strafbelagt tavshedspligt efter forvaltningslovens § 27, jf. straffelovens § 152, og grænsen mellem pligten til at udlevere oplysninger, og pligten til at bevare tavshed ville blive meget vanskelig at fastlægge.
- Side 794 -
...tavshedspligt i bl.a. forvaltningslovens § 27, stk. 1-4. Der er ikke hermed tilsigtet en realitetsændring, men § 14, 2. pkt., er ikke indeholdt i § 35, fordi bestemmelsen er anset for overflødig. Dette skyldes, at der (formuleringsmæssigt) foreligger identitet mellem de oplysninger, der efter offentlighedslovens §§ 30-33 kan undtages fra aktindsigt, og de op-
(...)
- Side 795 -
lysninger, der efter forvaltningslovens § 27, stk. 1-4, er undergivet (almindelig) tavshedspligt.
...forvaltningsloven og tjenestemandslovgivningen«, jf. 1985-lovens § 14, 2. pkt. Hermed sigtes der foruden forvaltningslovens § 27, stk. 1-4, til straffelovens §§ 152-152 f., straffelovens § 264 d samt til den nu ophævede bestemmelse i tjenestemandslovens § 10, stk. 2, og tilsvarende regler i de kommunale tjenestemandsvedtægter, jf. FT 1969-70, tillæg A, sp. 593.
- Side 801 -
...tjenestebefaling vil ikke kunne begrænse adgangen til aktindsigt, medmindre der er tale om tavshedspålæg meddelt i henhold til særskilt lovhjemmel, som giver adgang til at meddele tavshedspålæg med hensyn til oplysninger, der ikke i sig selv vil være omfattet af straffelovens § 152, jf. forvaltningslovens § 27, stk. 1-4. Se også FOB 1997, side 108.