- Side 148 -
...bestemmer. Det fremgår indirekte af forvaltningslovens § 27, stk. 5. I bestemmelsen står der, at en overordnet ikke kan pålægge en ansat tavshedspligt, medmindre det umiddelbart kan begrundes ud fra de hensyn, der er opregnet i stk. 1-4. Det må i øvrigt antages, at dem, der får tavshedspålæg, kan kræve at få dette skriftligt.232232. Jf. FOB 2012.13.
(...)
...derefter undersøges særlovgivningen og forvaltningsloven med den dertil tilknyttede praksis. Er det ikke umiddelbart muligt at finde praksis om forvaltningslovens § 27, kan praksis om undtagelse af oplysninger fra aktindsigt efter offentlighedslovens §§ 30-33 inddrages, da oplysninger undtaget fra aktindsigt efter disse bestemmelser også er fortrolige.
- Side 149 -
...det således ud fra en konkret bedømmelse afgøres, om oplysningen er fortrolig. Ved denne vurdering tages udgangspunkt i straffelovens § 152 ff. og forvaltningslovens § 27 samt praksis på området. Forvaltningslovens § 27 henviser til en række hensyn til offentlige eller private interesser, som vil kunne medføre, at en oplysning må anses som fortrolig.
(...)
...forvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 2, er oplysninger fortrolige, hvis de drejer sig om tekniske indretninger eller fremgangsmåder eller om drifts- eller forretningsforhold mv. Det er dog efter bestemmelsen en forudsætning, at det er af væsentlig økonomisk betydning for den person eller virksomhed, som oplysningerne angår, at oplysningerne ikke videregives.
(...)
- Side 150 -
...forretningshemmelighed beskyttet efter forvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 2. Oplysninger om mulige, endnu ikke bekræftede overtrædelser kan dog være fortrolige oplysninger. Grunden til, at ikke verificerede oplysninger om strafbare forhold kan være fortrolige, er, at oplysningerne risikerer uberettiget at påvirke virksomhedens indtjeningsmuligheder.
(...)
...at være opmærksom på bestemmelser i forordninger og direktiver om tavshedspligt. Derimod vurderes det konkret, om det er nødvendigt at hemmeligholde en oplysning til beskyttelse af væsentlige hensyn til Danmarks udenrigspolitiske interesser, herunder forholdet til andre lande eller internationale organisationer, jf. forvaltningslovens § 27, stk. 3.
(...)
...forvaltningslovens § 27, stk. 4, med hensyn til oplysninger, som det i øvrigt er nødvendigt at hemmeligholde for at varetage væsentlige hensyn til en række forskellige interesser, som er opregnet i bestemmelsen. Generelt nævner § 27, stk. 4, nr. 5, »private og offentlige interesser, hvor hemmeligholdelse efter forholdets særlige karakter er påkrævet«.
(...)
Som det fremgår, vil en bred vifte oplysninger kunne være fortrolige efter forvaltningslovens § 27. I sjældne tilfælde kan endda selve det forhold, at der eksisterer en sag, være en fortrolig oplysning. Det kan f.eks. være sager om planlagte kontroller i skatte- eller konkurrencesager.