Bøger, som nævner Forvaltningsloven § 27

Erhvervsforvaltningsret (2. udg.)
Forfattere: Bent Ole Gram Mortensen, Carina Risvig Hamer, Hanne Marie Motzfeldt, Bassah Khalaf og Christian Frier
Udgivelsesdato: 16. sep 2020
DJØF Forlag

Hvor finder man reglerne om tavshedspligt?

- Side 148 -

...bestemmer. Det fremgår indirekte af forvaltningslovens § 27, stk. 5. I bestemmelsen står der, at en overordnet ikke kan pålægge en ansat tavshedspligt, medmindre det umiddelbart kan begrundes ud fra de hensyn, der er opregnet i stk. 1-4. Det må i øvrigt antages, at dem, der får tavshedspålæg, kan kræve at få dette skriftligt.232232. Jf. FOB 2012.13.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...derefter undersøges særlovgivningen og forvaltningsloven med den dertil tilknyttede praksis. Er det ikke umiddelbart muligt at finde praksis om forvaltningslovens § 27, kan praksis om undtagelse af oplysninger fra aktindsigt efter offentlighedslovens §§ 30-33 inddrages, da oplysninger undtaget fra aktindsigt efter disse bestemmelser også er fortrolige.

Læs på Jurabibliotek



Fortrolighedsbedømmelsen

- Side 149 -

...det således ud fra en konkret bedømmelse afgøres, om oplysningen er fortrolig. Ved denne vurdering tages udgangspunkt i straffelovens § 152 ff. og forvaltningslovens § 27 samt praksis på området. Forvaltningslovens § 27 henviser til en række hensyn til offentlige eller private interesser, som vil kunne medføre, at en oplysning må anses som fortrolig.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...forvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 2, er oplysninger fortrolige, hvis de drejer sig om tekniske indretninger eller fremgangsmåder eller om drifts- eller forretningsforhold mv. Det er dog efter bestemmelsen en forudsætning, at det er af væsentlig økonomisk betydning for den person eller virksomhed, som oplysningerne angår, at oplysningerne ikke videregives.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 150 -

...forretningshemmelighed beskyttet efter forvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 2. Oplysninger om mulige, endnu ikke bekræftede overtrædelser kan dog være fortrolige oplysninger. Grunden til, at ikke verificerede oplysninger om strafbare forhold kan være fortrolige, er, at oplysningerne risikerer uberettiget at påvirke virksomhedens indtjeningsmuligheder.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...at være opmærksom på bestemmelser i forordninger og direktiver om tavshedspligt. Derimod vurderes det konkret, om det er nødvendigt at hemmeligholde en oplysning til beskyttelse af væsentlige hensyn til Danmarks udenrigspolitiske interesser, herunder forholdet til andre lande eller internationale organisationer, jf. forvaltningslovens § 27, stk. 3.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...forvaltningslovens § 27, stk. 4, med hensyn til oplysninger, som det i øvrigt er nødvendigt at hemmeligholde for at varetage væsentlige hensyn til en række forskellige interesser, som er opregnet i bestemmelsen. Generelt nævner § 27, stk. 4, nr. 5, »private og offentlige interesser, hvor hemmeligholdelse efter forholdets særlige karakter er påkrævet«.

Læs på Jurabibliotek

(...)

Som det fremgår, vil en bred vifte oplysninger kunne være fortrolige efter forvaltningslovens § 27. I sjældne tilfælde kan endda selve det forhold, at der eksisterer en sag, være en fortrolig oplysning. Det kan f.eks. være sager om planlagte kontroller i skatte- eller konkurrencesager.

Læs på Jurabibliotek